ثبت درخواست فوری
طریقه بازکردن گچ در منزل

طریقه بازکردن گچ در منزل

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • نویسنده: دکتر علی سراجی
  • درتاریخ : 18 مهر 1403
  • بدون دیدگاه

بازکردن گچ معمولا به دبنال گچ گرفتن توسط پزشک یا پرستار انجام می شود، برای بازکردن گچ حتما نیاز به دستور پزشک می باشد و نباید به صورت شخصی و خودسرانه گچ پا یا دست خود را بازکنید زیرا می تواند سبب شود تا درمان به اندازه مناسب خود سپری نگردد، ما در این مقاله از مرکز درمان نو نکات کامل در رابطه با نحوه باز کردن گچ فایبرگلاس در منزل را برایتان آورده ایم تا در صورتی که می خواهید از این خدمات بهره مند شوید بدون مراجعه به مراکز درمانی به آسانی با این چند روش بتوانید بازکردن گچ دست در خانه و یا بازکردن گچ پا در منزل را خودتان اجرا نمایید، از همین رو اگر شما نیر سوالتان در رابطه با این است که چگونه گچ پا را باز کنیم در خانه ما تا انتهای مطالب همراه باشید تا در رابطه با مهم ترین روش ها بیشتر برایتان صحبت کنیم، لازم به ذکر است که این مقاله زیردسته مقاله گچ گیری و بازکردن گچ در منزل می باشد که اگر تمایل به دریافت اطلاعات تخصصی تر در این حیطه دارید به این لینک مراجعه نمایید.

بازکردن گچ به چه منظوری و چگونه انجام می شود؟

برداشتن گچ در منزل معمولا با دستور پزشک انجام می شود، هدف از بازکردن گچ در منزل آزادسازی بافت، مفصل و اندام درگیر است که توسط گچ محصور گردیده و در طی دوره درمان کمک می کند تا ناحیه شکسته و آسیب دیده زمان کافی برای ترمیم را داشته باشد، این خدمات با استفاده از اره ارتوپدی به آسانی قابل اجرا است اما برای استفاده صحیح از اره ارتوپدی نکات تخصصی وجود دارد ما نیز هدفمان از این مقاله آموزش این روش ها می باشد، شاید سوالاتی همانند: ایا باز کردن گچ با اب امکان پذیر است؟ آیا می توان گچ را خودمان باز کنیم و موارد به این صورت ر ذهن شما نقش بسته که ما برای جواب دادن به آن ها پیشنهاد می کنیم با ما همراه بمانید.

انواع گچ در فرآیند گچ گیری چیست؟

انواع گچ در فرآیند گچ گیری چیست؟

برای انجام گچ گیری پزشک یا کارشناس چ گیری به طور معمول از 3 نوع گچ استفاده می کند، آن چیزی که اهمیت دارد امروزه تقریبا در کل کشور ایران در فرآیند گچ گیری از گچ های فایبرگلاس استفاده می شود که از جنس رزین پلی اورتان نیز می باشند، با استفاده از این گچ هم تحمیل وزن به بافت و استخوان را کاهش می دهد و هم خطر ایجاد سندرم کمپارتمان کاهش می یابد، در رابطه با سندروم کمپارتمان همینقدر بدانید که به فشار ناشی از گچ به ادام های پوست و عضله به علت سنگینی وزن گچ می گویند، در زیر نام مهم ترین گچ های ارتوپدی را برایتان لیست کرده ایم:

  1. گچ فایبرگلاس
  2. گچ فوم
  3. گچ فیبری

انواع بازکردن گچ در منزل به چند دسته تقسیم می گردد؟

بازکردن گچ در منزل به طور معمول برای پا و دست اجرا می شود، البته بازکردن یا برداشتن گچ معطوف فقط به این دو اندام مهم نمی شود و به طور مثال در جراحی های رینوپلاستی گچ گیری بینی نیز انجام می شود، اما در رابطه با این دو اندام مهم که در فرآیند بازکردن گچ مورد نظر است ما توضیحاتی را خدمتتان ارائه نموده ایم که آن را مطالعه نمایید:

بازکردن گچ پا در منزل

بازکردن گچ پا برای انواع گچ گیری های ساق پا، انگشتان پا، زانو، ران و یا تلفیقی از هرکدام مورد استفاده قرار می گیرد، با استفاده آموزش بازکردن گچ پا در منزل نیاز درمانی شما برای مراجعه به مراکز درمانی مرتفع خواهد شد.

بازکردن گچ دست در خانه

باز کردن گچ دست در خانه نیز برای اندام های مهم مانند: ساعد دست، مچ دست، انگشتان دست و یا بازو مورد استفاده قرار می گیرد، با استفاده از آموزش هایی که خدمتتان داده خواهد شد می توانید از این پس بازکردن گچ دست در خانه را خودتان اجرا نمایید.

بازکردن گچ فایبرگلاس با آب امکان پذیر است؟

بازکردن گچ فایبرگلاس با آب امکان پذیر است؟

سوال شما هم اکنون این است که ایا گچ دست با اب باز میشود؟ باید خدمتتان بگوییم خیر، بازکردن گچ فایبرگلاس با اب غیرممکن است، اما می دانید به چه علت؟ بیایید به سراغ وبسایت WebMD برویم:

It's lighter and more durable and expensive than plaster casts. X-rays also “see” through it better. Fiberglass is water-resistant

که معنای آن به شرح: "سبک تر و بادوام تر و گران تر از گچ گیری است. اشعه ایکس نیز از طریق آن بهتر می بیند. فایبرگلاس در برابر آب مقاوم است. اما لایه زیرین اینطور نیست، بنابراین بهتر است آن را از آب دور نگه دارید." است می توانیم متوجه شویم که گچ های فایبرگلاس ضد آب هستند اما در صورتی که فقط به خود آن ها آب بخورد این واکنش را دارند، از آن جایی که برای گچ گیری از قسمت پایین از ویبریل نیز استفاده می شود با آب خوردن به این ناحیه می تواند تحریک رشد قارچ های پوستی و ایجاد کپک نیز تحریک گردد، پس به هیچ وجه از آب زدن به گچ برای بازکردن آن استفاده نکنید زیرا نه تنها که نمی توانید گچ را به این روش باز کنید بلکه سبب ایجاد عفونت نیز در زیر گچ می شوید.

روش بازکردن گچ فیبرگلاس بدون اره به چه طریقی است؟

برای باز کردن گچ بدون اره تنها راه استفاده از قیچی های پزشکی می باشد، قیچی های پزشکی انواع مختلفی دارند و تنها یک مورد از آن به نام قیچی فیکارز Fiskars می تواند انواع گچ های پزشکی را برش دهد، برای تهیه قیچی های Fiskars و Zip Stick باید ابتدا به بازار تجهیزات پزشکی استان خود مراجعه نمایید و آن را تهیه نمایید، البته به عنوان پیشنهاد می توانید از خدمات بازکردن گچ در منزل درمان نو توسط پرستاران این مرکز نیز استفاده نمایید، در برخی موارد مشاهده می شود با انبردست یا سیم چین افرادی اقدام به بازکرن گچ در منزل می کنند که می تواند به پوست زیر گچ آسیب وارد کند و این روش اصلا روش مناسبی برای بازکردن گچ نمی باشد.

اگر گچ پا خیس بشه چی میشه

برخی از افراد سوال می کنند اگر گچ پا مرطوب یا خیس بشود چه اتفاقی می افتد؟ احتمال عفونت باکتریایی و همچنین ایجاد کپک قارچی از محتمل ترین علائم و خطراک ناشی از خیس شدن گچ می باشد، از همین رو حتما در نظر داشته باشید که گچ پا خیس نشود، معمولا فضای تاریک و مرطوب برای رشد انواع قارچ ها مساعد است و با ایجاد چنین حالتی محیط مناسب برای رشد کپک و قارچ را ایجاد می کنید، از طرفی باکتری ها نیز با آسیب های وارد شده به پوست می توانند منبع تغذیه مناسب را دریافت و سریعا رشد کند، در انتها احتمال ایجاد عفونت های قارچی و باکتریایی وجود خواهد داشت.

طریقه بازکردن گچ سبز در منزل به چه صورتی است؟

طریقه بازکردن گچ سبز در منزل به چه صورتی است؟

اما می رسیم به مهم ترین قسمت این مقاله آموزشی یعنی نحوه بازکردن گچ فایبرگلاس در منزل که توضیحات گام به گامی را خدمتتان ارائه خواهیم نمود، در قسمت زیر گام به گام نحوه بازکردن گچ پا و دست در منزل را مطالعه نمایید:

  1. در گام اول تجهیزات را آماده کنید >> قیچی مقاوم پزشکی یا اره ارتوپدی
  2. گام دوم آماده کردن پا یا دست که می خواهیم گچ آن باز شود >> پهن کردن زیرانداز زیر گچ
  3. گام سوم را با طرح الگوی مناسب روی گچ از بالا به پایین شروع کنید >> زیرا در یک مسیر مشخص بتوانید برش را ایجاد نمایید
  4. گام چهارم شامل ثابت نگه داشتن پا یا دست می شود >> سعی کنید از شخص دیگری برای ثابت نگه داشتن پا یا دست مصدوم استفاده نمایید
  5. در گام پنجم شروع به برش در راستا الگوی ترسیم شده نمایید >> ادامه مسیر بدون جا به جایی از خط ترسیم شده
  6. با شروع گام ششم در حین برش گچ مواظب باشید تا آسیب به پوست زیرین گچ وارد نشود >> به طور مداوم برش را بررسی نمایید و سعی کنید از پوست فاصله ثابت را داشته باشید
  7. در گام هفتم پس از اتمام گچ آن را از زیر فشار داده و دو طرف را برخلاف هم دور کنید >> این کار کمک می کند تا قوام گچ از بین برود
  8. در گام هشتم گچ را با زیرانداز به زباله زرد عفونی انداخته و آن را سریعا از خانه خارج نمایید >> جلوگیری از انتقال عفونت
  9. و در گام نهم ناحیه تحت گچ را با آب ولرم و لوسیون های بهداشتی و اصل شستشو دهید >> کمک به مرطوب سازی و باکتری زدایی محل گچ

بعد از باز شدن گچ پا چه باید کرد؟

مراقبت هاي بعد از باز كردن گچ پا شامل مواردی می شود که به واسطه آن می توان از ایجاد آسیب های بعد بازشدن گچ در منزل جلوگیری به عمل آورد، دانستن اقدامات لازم بعد از باز كردن گچ دست و پا در واقع یک نوع توانبخشی به حساب می آید که از الزامات مهم مراقبتی پس از بازکردن گچ می باشد، بعد از بازشدن گچ موارد زیر را حتما اجرا نمایید:

  • با توجه به دستورات پزشک از فیزیوتراپی در منزل استفاده نمایید
  • حتما نظافت ناحیه تحت گچ را رعایت نمایید به طور مثال از لوسیون های بهداشتی پرایم، اورآل و یا برند ایرانی آن کامان استفاده نمایید
  • به هیچ وجه پس از بازکردن گچ فشار اضافی روی ناحیه بهبود یافته وارد نکنید
  • کماکان به صورت احتیاط از حمایت کننده های ارتوپدی مانند عصا یا واکر استفاده کنید
  • سعی کنید در حین خواب از ارتفاع دادن به ناحیه مصدوم استفاده نمایید
  • در صورتی که نیاز به استادن مداوم دارید سعی کنید زمانی های هر چند کوتاه برای نشستن را برنامه ریزی نمایید
  • تغذیه مناسب مانند استفاده از رژیم پرپروتئین را در دستور کار خود قرار دهید
  • در حین استحمام از آب ولرم استفاده نمایید زیرا آب سرد می تواند سبب ایجاد تحریک و درد و آب داغ نیز می تواند سبب سوختگی پوست گردد
  • در صورت ایجاد تورم از ضد التهاباتی مانند آمپول دگزامتازون و یا بتامتازون استفاده نمایید
  • برای کاهش درد می توانید از ایبوبروفن استفاده نمایید البته طبق دستور پزشک
  • اگر زخم بر روی پوست است سعی کنید آن را برندارید زیرا می تواند سبب ایجاد عفونت های بیشتر گردد
اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری