ثبت درخواست فوری
چگونه پانسمان چسبیده به زخم را جدا کنیم؟

چگونه پانسمان چسبیده به زخم را جدا کنیم؟

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • نویسنده: دکتر سید میلاد میری
  • درتاریخ : 29 تیر 1403
  • بدون دیدگاه

با انجام پانسمان و گذشت دوره ماندن آن روی زخم زمان آن فرا می رسد تا تعویض پانسمان را انجام داد، اما در برخی موارد به علل مختلف پانسمان روی زخم می چسبد و به قدری سفت می شود که نمی توان آن را از زخم جدا نمود، روش های مختلف و نوین برای کندن پانسمان چسبیده به زخم ختنه، سوختگی و غیره وجود دارد که در این مقاله از مرکز درمان در منزل درمان نو می خواهیم به آن اشاره نماییم، شما عزیزان اگر با مطالعه این مطلب نتوانستید خودتان پانسمان زخم را انجام دهید می توانید از طریق خدمات پانسمان در منزل مرکز درمان نو درخواست خدمات خود را به اپراتور های مرکز اعلام نمایید، اگر سوالی نیز پس از مطالعه این مطالب ذهنتان را درگیر کرده می توانید از طریق بخش کامنت ها Comments آن را با ما درمیان بگذارید.

پیشنهاد ویژه برای افرادی که می خواند خدمات پرستاری در منزل را دریافت کنند: خدمات پرستاری در منزل

علت چسبیدن گاز استریل به زخم چیست؟

چسیبیدن پانسمان گاز استریل به زخم معمولا به دلیل ترشح مایع سروزی از بافت، عفونت، کلاژن و غیره ایجاد می شود، اما مهم ترین علت چسبیدن پانسمان به زخم را می توان به ترشح مایع سروزی اگزودا (Exudate) زخم دانست، اگر برای کندن گاز پانسمان از بستر زخم به چسبندگی آن توجه نکنیم و بی توجه به این علائم جداسازی پانسمان زخم را انجام دهیم در نهایت لایه های ترمیم شده زیر گاز استریل پانسمان دچار کندگی می شوند و مجدد لایه های زیرین بالا می آیند که می تواند سبب ایجاد عفونت در زخم نیز گردد، با انجام ناصحیح این روش به مرور زمان زخم دچار اسلاف می گردد که می تواند روند رشد زخم را به تعویق بیاندازد.

اگر نیاز به ویزیت متخصص عفونی در منزل دارید کلیک کنید.

آیا چسبیدن پانسمان به زخم طبیعی است یا نشان از عفونت زخم است؟

آیا چسبیدن پانسمان به زخم طبیعی است یا نشان از عفونت زخم است؟

بله، چسبیدن پانسمان به زخم طبیعی است و عامل اصلی آن اگزودا می باشد، اگزودا مایع خارج سلولی است که در صورت التهاب بافت از ورید ها ترشح می شود، نام دیگر این مایع به نام سروز زخم نیز خوانده می شود، اگزودا ها به دلیل پروتئین های موجود در مایع خارج سلولی دارای چسبندگی بسیار بالایی می باشند و از این رو می توانند سبب ایجاد چسبندگی در زخم گردند.

بیشتر بخوانیم: دریافت خدمات انما در منزل تنها با یک تماس

آیا زمانی مشخص برای کندن پانسمان چسبیده به زخم وجود دارد؟

به طور معمول هر 24 الی 48 ساعت باید پانسمان با تجویز پزشک معالج تعویض شود، اما این بستگی به آن نیز دارد که کارشناس زخم و یا دکتر زخم در منزل مدت زمان انتخابی را برای تعویض پانسمان چگونه تعیین کرده است، اگر زخم شما هر 48 ساعت باید تعویض گردد و زمان آن هم اکنون است باید هم اکنون آن را تعویض کنید یعنی اگر چسبندگی نیز در حین تعویض وجود دارد نباید آن را به تعویق بیاندازید و باید سریعا پانسمان را تعویض نمایید، در رابطه با تعویض پانسمان چسبیده به زخم نیز در قیمت پایین روش های طلایی را خدمتتان ارائه نموده ایم، با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانیم: برای کاهش غلظت خون در فصل تابستان حجامت در منزل بسیار مناسب است.

بهترین روش کندن پانسمان چسبیده به زخم

بهترین روش کندن پانسمان چسبیده به زخم

در این قسمت روش های را برای شما مشخص کرده ایم که راهنمای کندن پانسمان چسبیده به زخم می باشند، برای این کار می توانید به روش های زیر که در اسناد مننتشر شده در وبسایت kentcht.nhs.uk نیز آمده استفاده نمایید:

سرم شستشوی نرمال سالین (آب و نمک)

استفاده از آب و نمک کمک می کند تا زخم با مایع همسان زخم سبب خیس کردن پانسمان شود، البته برای این کار نباید از آب و نمک دست ساز استفاده نمایید زیرا احتمال خطر عفونت وجود دارد، برای این کار بهتر است از سرم نرمال سالین 0.9 درصد استفاده نمود، برای جوابدهی این مورد 5 الی 10 دقیقه کافیست.

وازلین استریل

برای نرم کردن پانسمان چسبیده به زخم می توانید از وازلین استریل استفاده نمایید، وازلین سبب می شود مایع کافی به زخم خشک شده وارد شود و گاز پانسمان نرم شود، برای حاصل شدن جواب از این حرکت باید 30 دقیقه صبر نماییم.

روغن های گیاهی

استفاده از روغن نارگیل، روغن زیتون و سویا و روغن آرگان می تواند هم در ترمیم زخم و هم در کاهش چسبندگی زخم بسیار موثر باشد، برای این کار ابتدا روغن را روی گاز پانسمان ریخته و حداقل 15 دقیقه صبر می کنیم و سپس پانسمان را جدا می کنیم.

آب ولرم

در برخی از شرایط که حجم گرانوله بودن زخم کمتر است و روبه بهبودی می باشد استفاده از آب ولرم می تواند به زخم کمک کند تا پانسمان چسبیده به ان به آرامی جدا شده و آب گیری کافی نیز انجام شود، اما بعد از جداسازی گاز پانسمان حتما باید زخم تمیز و استریل شستشو داده شود.

استفاده از شوینده های زخم

استفاده از اسپری سیلوسپت، اسپری پروپولیس، اسپری آسافارما، اسپری نیآشا و غیره می تواند به جداسازی پانسمان چسبیده به زخم و کندن آن کمک کند، برای این کار ابتدا چند پاف PUFF از اسپری را روی زخم می زنیم و سپس پانسمان را پس از 5 الی 10 دقیقه جدا می نماییم.

اگر مشکلات قلبی دارید می توانید از خدمات: ویزیت متخصص قلب در منزل استفاده نمایید.

نکته هایی که باید در جدا کردن پانسمان چسبیده به زخم به آن توجه نماییم

  • تمامی مراحل کندن پانسمان چسبیده به زخم باید به روش استریل صورت بپذیرد.
  • برای انجام این روش باید از دستکش استریل استفاده نماییم.
  • برای کاهش درد و علائم حاد زخم می توان از آنتی بیوتیک ها و ضد التهاب ها مانند دگزامتازون و یا آپوتل با تجویز دکتر در منزل استفاده نمود.
  • اگر این کار برای شما سخت است از پرستار در منزل جهت انجام پانسمان استفاده نمایید.
  • هرگز قبل از کندن پانسمان روی زخم بتادین نریزید.
  • هیچ وقت برای کندن پانسمان هایی که به زخم چسبیده اند فشار اضافی به پانسمان وارد نکنید، می تواند سبب ایجاد جراحت در زیر پانسمان گردد.
  • برای کندن پانسمان زخم آرامش داشته باشید و عجله نکنید.
  • از الکل برای کندن پانسمان زخم استفاده نکنیبد، الکل خاصیت خورندگی زخم را دارد و ریختن الکل می تواند سبب آسیب متوسط یا شدید زخم گردد.
  • باید در نظر بگیرید که پانسمان زخم باید 24 الی 48 ساعت تعویض شود، برای این کار حتما برنامه مدون داشته باشید.

بیشتر بخوانیم: چقدر در رابطه تست ام اس در منزل می دانید؟

روش کندن پانسمان چسبیده به زخم ختنه

برای کندن پانسمان چسبیده به زخم ختنه شما می توانی از سرم شستشو 0.9 درصد با اریگاتور استفاده نمایید، زیر کودک یک زیرانداز بیاندازید و دستکش بپوشید، سپس سرم نرمال سالین را به میزان 200 سی سی روی زخم و پانسمان چبیده بریزید و تا 20 دقیقه منتظر باشید، اگر پانسمان هنوز سفت است این کار را ادامه دهید، به هیچ وجه از روش کندن پانسمان ختنه با فشار و عجله استفاده نکنید زیرا سبب ایجاد خونریزی در زیر زخم می شود، برای انجام اصولی این خدمات نیز می توانید از پرستار در منزل استفاده نمایید.

بیشتر بخوانیم: آیا تست پاپ اسمیر در منزل نیز قابل اجراست؟

روش کندن چسب پانسمان از روی دست

روش کندن چسب زخم

برخی از افراد سوال می پرسند که روش کندن چسب پانسمان از ریوی دست یا چسب آنژیوکت به چه صورتی است که هم زخم آسیب نبید و هم موهای زیر چسب کنده نشود، برای این حالت ما دو مورد را به شما پینشهاد می کنیم:

  1. کندن چسب پانسمان >> استفاده از آب ونک، سرم نرمال سالین، روغن گیاهی.
  2. کندن چسب آنژیوکت >> استفاده از سرم نرمال سالین.

برای تزریقات به بیمارستان نروید! از خدمات تزریقات در منزل مرکز درمان نو استفاده نمایید.

نتیجه گیری

برای نتیجه گیری شما عزیزان باید در نظر داشته باشید که برای باز کردن و خارج سازی پانسمان چسبیده به زخم در ابتدای کار آرام باشید و حوصله به خرج خرج دهید، سپس از روش هایی که خدمتتان اعلام شد مانند: استفاده از سرم نرمال سالین، استفاده از روغن، استفاده از کرم و ژل، استفاده از اسپری های شستشوی زخم و غیره استفاده نمایید.

اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری