ثبت درخواست فوری
نوار قلب

نوار قلب

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • نویسنده: دکتر بهروز زارعی
  • درتاریخ : 28 مهر 1403
  • بدون دیدگاه

نوار قلب به نواری تشخیصی می گویند که توسط دستگاه نوار قلب که به الکتروکاردیوگرام نیز معروف است ایجاد می شود، در هر نوارقلب 12 مشتق یا لید وجود دارد که همگی نشاندهنده یک سمت از قلب می باشند، بیماری های بسیاری با استفاده از نوار قلب قابل تفسیر و تحلیل می باشد و پزشکان قلب با استفاده از تفسیر و خواندن نوار قلب می توانند یافته های بسیار عالی و تخصصی برای تایید تشخیص نهایی و شروع درمان را به بیماران ارائه نمایند، نوار قلب به خودی خود می تواند بیشتر از 200 نوع بیماری قلبی را تشخیص و روند درمانی را مشخص ند که از این حیطه کاماکان جزو اورژانس های تشخیص قلبی به حساب می آید، در این مقاله از مرکز خدمات پزشکی در منزل درمان نو با شما هستیم تا در رابطه با سرفصل های مهم تفسیر، کاربرد و مزایای گرفتن نوار برایتان بیشتر صحبت کنیم، با ما تا انتهای مطالب همزاه باشید و اگر سوالی ذهن شما را درگیر کرده است از طریق بخش کامنت های آخر مطلب می توانید آن را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه درمانی: اگر نیاز به انجام نوار قلب در منزل دارید روی لینک کلیک نمایید.

تست نوار قلب چیست؟

تست نوار قلب چیست؟

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که ecg یا نوار قلب چیست؟ به نواری که طی گرفتن نوار قلب ایجاد می شود و در قالب یک استریپ 12 لید می باشد نوار قلب می گویند، به انجام نوار قلب الکتروکاردیوگرافی و به دستگاهی که نوار قلب با استفاده از آن اخذ می گردد الکتروکاردیوگرام می گویند، بیایید سری به وبسایت مایو کلینیک بزنیم، به نقل از وبسایت mayoclinic:

An electrocardiogram (ECG or EKG) is a test to record the electrical signals in the heart. It shows how the heart is beating

"الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) آزمایشی برای ثبت سیگنال های الکتریکی در قلب است. نشان می دهد که قلب چگونه می تپد"

در نوار قلب تعیین نقاط بستن لید های سینه ای (پری کوردیال Peri Cordial) و اندامی (Limb Lead) بسیار مهم است به طوری که اگر یکی لید دست راست و چپ با هم تعویض شود می تواند محور قلب را تغییر داده و در تشخیص به جای محور نرمال Normal axis ما شاهد تغییر محور به راست Right axis deviation شویم که می تواند نشانه دکستروکاردیا قلبی باشد، با استفاده از نوار قلب می توان انواع اختلالات قلبی مانند اختلالت هدایتی، اختلالات ضربانی، بزرگی بیش از حد قلب، سکته قلبی mi و موارد دیگری که در ادامه به آن خواهیم پرداخت را تشخیص داد.

تفسیر نوار قلب به چه معناست؟

به علم خواندن نوار قلب تفسیر نوار قلب می گویند، تفسیر نوار دارای قواعد و اصول خاص خود می باشد که معمولا افراد عادی به دلیل تخصصی بودن قسمت هایی از این تفسیر نمی توانند از عهده آن بر بیایند، اما ما به شما می گوییم در حد تشخیص ساده بیماری قلبی خود حتی شما نیزز می توانید نوار قلب خود را تفسیر کنید، نحوه خواندن نوار قلب اگر گام به گام اجرا گردد می تواند یافته های بسیار دقیق و مهمی را به افراد ارائه نماید که از ارزش بسیار بالایی نیز برخوردار است.

نوار قلب شامل چند موج می شود؟

نوار قلب شامل چند موج می شود؟

در قدم اول بیایید در مورد نوار قلب بیشتر صحبت کنیم، پیش نیاز تفسیر هر نوع نوار قلبی تشخیص امواج از نوار قلب می باشد، به طور کلی ما 4 موج در نوار قلب داریم که به شرح زیر می باشد:

موج P در نوار قلب

موج پی در نوار قبل از انقباض دهلیز ها ثبت می گردد (یادتان نرود اول موج ایجاد می گردد و سپس انقباض تکمیل می شود)، این موج به صورت قله کوچکی است که در نوار قلب هایی که دهلیز عملکرد صحیح خود را دارد مشاهده می شود، اگر این موج به دو قسمت تقسیم گردد قسمت سمت چپ ناشی از انقاباض دهلیز چپ و قسمت را ناشی از انقباض دهلیز راست می باشد، پس از انتشار امواج الکتریکی از گره پیشاهنگ دهلیزی این امواج از طریق Atrial branches با گره دهلیزی بطنی منتشر می گردند که فاصله PT را ایجاد می کند، عرض موج P 3 خانه یا معادل 120m.m و ارتفاع آن نیز 2 خانه 2.5 m.m یا 0.25 m.v می باشد.

موج QRS در نوار قلب

موج qrs شامل انقباض بطنی می باشد که از بالترین نقطه بطن شروع و تا آخرین نقطه بطن ثبت می گردد، این موج از مهم ترین امواج نوار قلب است زیرا این موج ناشی از اقباض بطنی می باشد، عرض این موج 1 میلی متر و ارتفاع آن 1 میلی متر و ارتفاع آن نیز 5 خانه در لید های اندامی و 10 خانه در لید های سینه ای می باشد.

موج T در نوار قلب

این موج ناشی از استراحت بطن ها می باشد، زمانی که بطن ها انقباضشان را به اتمام رساندند نوبت استراحت آن ها می باشد، در استراحت بطن ها از خود موجی ایجاد می کنند که به موج تی t معروف است، این موج از ارزش های تشخیصی بسیار بالایی برخوردار است از همین رو حتما باید در تشخیص آن دقت نمایید، ارتفاع موج تی طبیعی از 2 تا 3 خانه در همه لید ها می باشد و عرض آن نیز معمولا 3 خونه کوچک می باشد.

موج U در نوار قلب

موج U در نوار قلب یک موج طبیعی و نرمال است که همیشه بعد از موج T ظاهر می گردد، این موج را نباید با موج P یا شروع انقباض دهلیز ها اشتباه بگیریم، موج U به دلیل ادامه رپولاریزاسیون بطنی (استراحت) ایجاد می گردد که علت اصلی آن زمانی است که دستگاه ECG دوباره قطبی شدن فیبرهای پورکنژ را دریافت کند، در برخی از موارد موج U به علت هایپوکالمی یا پتاسیم پایین در بدن ایجاد می شود.

فواصل بین هر موج در نوار قلب و نکات آن

فواصل بین هر موج در نوار قلب و نکات آن

همانطور که خدمتتان گفته شد یک نوار قلب سالم و یا ناسالم باید دارای 4 موج باشد (به غیر از نوار قلبی های AF) که با یک خط به نام خط ایزوالکتریک به هم متصل شده اند، موج ایزوالکتریک همان نقاطی است که هیچ موجی ثبت نمی گردد و خط صاف نوار قلب طی می شود، برای رسیدن از موج P به Q ما فاصله PR اینتروال را داریم یا به طور مثال دیگر برای رسیدن از موج S به T ما قطعه STsegment را داریم، اما به واقع این قسمت ها چقدر باید طول بکشند زیرا طولانی تر شدن هر یک و یا کوتاه بودن هر یک یک نوع اختلال در قلب را نمایان می کند، به این ترتیب به لیست زیر نگاه بیاندازید:

  • فاصله ای بین 120-200 میلی ثانیه (0.12-0.20 ثانیه) در مدت زمان (سه تا پنج مربع کوچک) دارد، اگر این فاصله بیشتر از 200 میلی ثانیه گردد نشان دهنده بلوک درجه 1 یا First degree می باشد و اگر کمتر از 120 میلی ثانیه معمولا نشان دهنده هدایت فرعی دهلیزی به بطن accessory pathways می باشد، از انتقال هدایت به روش accessory pathways می توان به بیماری هایی نظیر WPW، سندروم lgl یا Lown-Ganong-Levine syndrome اشاره نمود.
  • فاصله S تا T یا STsegment >> این فاصله از ابتدای موج S (J Point) شروع شده و تا انتهای موج T ادامه می یابد، این فاصله ST: 80-120 میلی ثانیه می باشد.

نوار قلب کدام نواحی قلب را نشان می دهد؟

نوار قلب کدام نواحی قلب را نشان می دهد؟

تا کنون در رابطه با ابعاد و اندازه موج ها با هم صحبت کردیم اما اکنون می خواهیم در رابطه با اشتقاق های قلبی یا همان لید هایی که این امواج را بر می دارن و در قالب یک نوار قلب آن را در احتیار ما می گذارند صحبت کنیم، ما 12 لید در هر برگه نوار قلب داریم که هر کدام به واسطه همان گیره هایی که به دست و پا و سینه در حین گرفتن نوار قلب وصل می شد ایجاد می گردد، هر هر کدام از لید ها نمایش دهنده یک قسمت از قلب می باشد که در قسمت زیر به هر کدام به صورت تخصصی پرداخته ایم:

  • V1 و V2 >> از لید های پریکوردیال می باشند که نمای بطن راست یا right ventricle را نشان می دهند.
  • V3 و V4 >> از لید های پریکوردیال قلبی می باشند که نمای قدامی Anterior را نشان ما دهند، بیشترین توجه این لید ها به سپتوم یا دیواره بین دو بطن می باشد.
  • V5 و V6 >> سمت چپ قلب L side of the heart را نشان می دهند.
  • I و AVL >> این دو لید نیز سمت چپ قلب را نشان می دهند.
  • II و III و AVF >> نمای تحتانی یا inferior territory را نمایش می دهند.
  • AVR >> سمت چپ قلب یا بطن راست را نمایش می دهند.

در خواندن نوار قلب باید به مواردی توجه کنیم؟

خواندن و تحلیل نوار قلب دارای اصول خاص خود می باشد که توجه به هر قدم از تفسیر می تواند تشخیص دقیق را برای شما به ارمغان بیاورد، به طور کلی ما برای تفسیر نوار قلب 2 مسیر در پیش داریم که به نام های تفسیر پایه و تفسیر پیشرفته تقسیم بندی می کنیم، به تفسیر پایه Basic interpretation و به تفسیر پیشرفته Advanced interpretation می گویند، بیایید هر کدام را بررسی کنیم که کدام معیار ها در آن مهم است:

  1. تفسیر پایه یا Basic interpretation >> در این تفسیر هدف خواندن نوار قلب مرحله به مرحله است که بتوان یک نوار را به آسانی تحلیل کرد، پیش نیاز های تفسیر در مرحله پایه شامل اعداد و ارقامی است که در بالا و قسمت موج ها به آن اشاره نمودیم، به طور مثال زمانی که به شما نوار قلب را می دهند شما سریعا باید از موج p  تا u  و فواصل آن بررسی کنید، مثلا پیش خودتان بگویید اولین موجی که گفته شد موج p بود که ابعاد آن 2 خانه در 2 خانه است، فاصله موج p تا r به نام pr اینتروال بود که نرمال و طبیعی آن از 3 الی 5 خانه می باشد، موج بعدی باید قله qrs باشد که ارتفاع آن در لید های I، II، AVF، AVL، AVR و III تا 5 خانه کوچک و در لید های V1، V2، V3، V4، V5 و V6 نهایتا تا 10 خانه کوچک باشد، فاصله آخر موج r تا آخر موج t باید نهایتا 5 خانه کوچک باشد و موج u ذنیز امکان نمایش بعد از t وجود دارد، موج t در نوار قلب نیز باید عرض و ارتفاع 3 خانه کوچک داشته باشد.
  2. تفسیر پیشرفته یا Advanced interpretation >> در این تفسیر ما در رابطه با اختلال امواج صحبت می کنیم، به طور مثال دیگر دنبال این نیستیم که اندازه موج p چقر است بلکه اگر موج p قرینه نباشد و دارای شکستگی در قله باشد می تواند نشان دهنده اختلال در ریه ها و احتمالا COPD ریوی باشد، یا به طور مثال اگر PR طولانی تر از 200 میلی ثانیه یا 5 خانه کوچک باشد نشان دهنده بلاک درجه 1 گره AV در فرد می باشد.

تحلیل نوار قلب به چه علت باید مورد توجه قرار بگیرد؟

تحلیل نوار قلب به چه علت باید مورد توجه قرار بگیرد؟

بسیاری از افراد می پرسند که نوار قلب چه چیزی را نشان می دهد؟ اهداف تفسیر نوار قلب چیست؟ همانطور در ابتدای این مقاله گفته شد تفسیر نوار قلب می تواند 200 اختلال قلبی و عروقی را تشخیص دهد که از این حیث به نسبت سایر تست های تشخیصی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، در قسمت زیر توضیحاتی در رابطه با اختلالات مهم خدمتتان ارائه نموده ایم:

  1. اختلالات دهلیزی یا موج P >> هر نوع دفمورمیتی و یا عدم تقارن، کوچک بودن و بزرگ بودن بیشتر از حد در موج P نشان دهنده یک نوع اختلال دهلیزی می باشد، اگر موج P وجود نداشته باشد ریتم سینوسی نبوده و ریتم دهلیزی نامیده می شود، از مهم ترین ریتم های دهلیزی می توان به فیبریلاسیون دهلیزی یا AF، ضربان زودرس دهلیزی PAC و تاکیکاردی های فوق بطنی PSVT اشاره نمود، اگر موج P شکسته یا ناچ Natch باشد نشان دهنده اختلال در دهلیز چپ و اگر تیز باشد Pulmonary P نشان دهنده اختلال در دهلیز راست یا مشکلات ریوی را دارد.
  2. اختلال گره دهلیزی و بطنی PR interval >> اگر بیشتر از 200 میلی ثانیه باشد نشان دهنده بلاک درجه 1 گره دهلیزی بطنی یا FDAVB می باشد، اگر کوچک تر از 3 خونه باشد نشان دهنده بیماری مادرزادی ولف پارکینسون وایت یا WPW می باشد، اگر کوچک تر از 6 میلی ثانیه باشد نیز نشان دهنده LGL می باشد.
  3. اختلالات هدایتی قلب یا شاخه های هدایتی LBB و RBB >> که در حالت LBBB ما شاهد بلاک شاخه چپ و انتشار بیشتر امواج در حفره بطن راست می باشیم که در نوار قلب شاهد موج R شکسته در امواج I و AVL و V5 و V6 می بینیم، در این حالت عرض موج QRS بیشتر از 2 خانه و در برخی موارد به 5 خانه هم می رسد، در بلاک شاخه راست یا RBBB نیز ما شاهد موج R دندانه ای یا saw tooth هستیم که به گوش خرگوشی نیز معروف است، در لید های I و AVL به همراه V5 و V6 نیز شاهد موج S پهن یا به اصطلاح slurred s wave می باشیم.
  4. اختلالات بطنی >> از اختلالات بطنی می توان به PVC یا ضربان زودرس بطنی به همراه انواع تاکیکاردی های بطنی مانند VTAC و VF می باشیم، این اختلالات بسیار خطرناک هستند زیرا از نواحی پایین قلب یعنی بطن ها منشا می گیرند.
  5. اختلال دریچه ای >> اختلال در دریچه های بین دهلیز و بطن می تواند خود را با تغییراتی نظیر تیز شدن موج P (دریچه ترایکوسپید یا سمت راست) و ناچ شدن یا شکستگی موج P (دریچه بطنی دهلیزی سمت چپ( نشان دهد.
  6. هایپرتروفی های دهلیزی و بطنی >> هایپرتروفی ها از جمله LVH نیز از طریق نوار قلب قابل تشخیص می باشد، افزایش ارتفاع موج R در لید های به خصوص سمت چپ قلبی (V5 و V6 و I و AVL) و ایجاد حالت Sokolow-Lyon در موج S از ویژگی های بارز این اختلال می باشد.
  7. اختلالات الکترولیتی >> در اختلالات الکتر.لیتی به خصوص هایپوکالمی که افراد سالمند درگیر آن هستند ما شاهد افت ولتاژ در تمامی لید ها ه لید های پریکوردیال و چه لید های اندامی می باشیم، به طور مثال اگر موج R در حالت عادی در پریکوردیال ها 10 خانه کوچک است در هایپوکالمی (کمبود مقادیر پتاسیم خون) ما شاهد افت درجه ولتاژ آن به 5 خانه یا کمتر می باشیم، با تبعیت از این حالت کاهش ضربان قلب و افت فشارخون نیز قابل مشاهده است، در حالتی که در هایپرکالمی ما شاهد موج T های غول پیکر یا giant t wave می باشیم که دقیقا هم هر طرف آن ها با هم قرینه یا به اصطلاح symmetrical می باشند.

انواع نوار قلب جهت تفسیر چند نوع است؟

انواع نوار قلب جهت تفسیر چند نوع است؟

یا رومی روم یا زنگی زنگ! بله ما بیشتر از 2 حالت نوار قلب نداریم، یا نوار قلب نرمال است که به آن نوار قلب سالم می گویند یا نوار قلب ناسالم است که به هر حال از دسته نوار قلب های خطرناک می باشد، تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی بر اساس نوار قلب می تواند کمک بسیار زیادی به روند درمان داشته باشد، در رابطه با هر یک بیایید بیشتر صحبت کنیم:

نوار قلب نرمال

نوار قلب نرمال به نوار قلبی می گویند که هم موج P، هم موج QRS و هم موج T دارد، تمامی فواصل موج ها در محدوده طبیعی می باشد و هیچ گونه دیس ریتمی و یا آریتمی نیز در آن مشاهده نمی شود، این نوار قلب با ولتاژ طبیعی اخذ شده که 10 میلی ولت می باشد و هیچ گونه مشکل خاصی نیز در آن مشاهه نمی شود.

نوار قلب خطرناک

نوار قلب مشکل دار به نوار قلبی می گویند که حداقل 1 مورد دارای اختلال باشد، به طور مثال اگر موج P بلند یا تیز باشد می تواند نشان دهنده مشکل تنفسی باشد، یا اگر قطعه ST از خط ایزوالکتریک فاصله گرفته و رشد کرده باشد می تواند نشان دهنده سکته قلبی mi باشد، گاهی نیز پیش می آید که چند مورد با هم در نار قلب مشاهده می شود که می تواند به درگیری بیش از حد قلب دلالت داشته باشد.

انواع عکس نوار قلب را به روایت تصویر ببینید

می گویند یک عکس گویای هزارنکته می باشد، از همین رو در این قسمت سعی می کنیم چیزی نگوییم و مستقیم برویم سراغ عکس های نوار قلب نرمال و مشکل دار:

عکس نوار قلب نامنظم

خیلی از افراد سوال درخواست می کنند که عکس نوار قلب نامنظم به چه صورتی است؟ ما در این قسمت عکس چند نوار قلب مشکل دار یا به اصطلاح خطرناک را برای شما گذاشته ایم:

عکس نوار قلب نامنظم

عکس نوار قلب نرمال

نوار قلب نرمال نیز نیاز به تعریف بیش از حد ندارد و شکل واضحی از امواج طبیعی، فواصل طبیعی و ولتاژ طبیعی را نمایش می دهد:

عکس نوار قلب نرمال

تفسیر نوار قلب نرمال به چه صورتی است؟

تفسیر نوار قلب نرمال شامل بررسی چند مرحله ای است، به موارد زیر نگاه کنید و هر کدام را برای نوار قلبی که در دستتان است اجرا کنید:

  1. موج p >> باید وجود داشته باشد و اندازه آن 2 خانه در عرض و 2 خانه در ارتفاع باشد، حتما باید قرینه باشند
  2. فاصله pr >> فاصله pr دقیقا بعد از موج p شروع و تا ابتدای موج r (Q در بعضی نوار ها( ادامه دارد، این موج نباید بالاتر از  خط ایزوالکتریک باشد و باید طول آن از 3 خانه تا 5 خانه کوچک باشد ( 120M.S الی 200M.S) باشد.
  3. موج qrs >> موج qrs باید بدون شکستگی و عرض آن 2 خانه کوچک یا 80 میلی ثانیه باشد، بیشتر از این نشان دهنده اختلالاتی همانند بلاک های شاخه ای بطنی و کوچکتر از 80 میلی ثانیه نشان دهنده یک اختلال بطنی دهلیزی می باشد.
  4. قطعه st >> این قطعه از آخر موج r شروع می شود و تا آخر موج t ادامه دار می باشد، این موج باید 5 خانه یا 200 میلی ثانیه باشد، نباید این قطعه بیشتر از 5 خانه کوچک باشد، اگر باشد می تواند نشانه هایپرکلسمی باشد، اگر این قطعه از موج st ارتفاع بگیرد می تواند نشان دهنده سکته قلبی یا هایپرکالمی و حتی عفونت قلب پریکاردیت باشد.
  5. موج t >> در این موج نباید ارتفاع بگیرد و باید عرض و ارتفاع آن نهایتا 3 خانه در 3 خانه کوچک باشد، ارتفاع گرفتن آن می تواند نشانه سکته قلبی، هایپرکالمی و هایپرکاته کولامینیزیشن باشد.
  6. انحراف محور >> انحراف محور باید طبیعی باشد، یعنی موج r در لید های II و III و AVF مثبت باشد و منفی نباشد.
  7. ریتم قلبی سینوسی باشد >> ریتم قلبی در نوار قلب سالم باید از موج P شروع و تا موج T ادامه دارد باشد و تمامی ابعاد، اندازه ها و فواصل به صورت اصولی رعایت شده باشد.

تفسیر نوار قلب خطرناک به چه طریقی است؟

برای تفسیر نوار قلب خطرناک نیز نوار قلبی که مشکوک است را به دست بگیرید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. موج p >> اگر موج P نازک و تیز باشد به آن P ریوی می گویند که معمولا نشان دهنده بیماری های ریوی می باشد، اگر موج P شکسته یا ناچ باشد نشان دهنده موج P میترال یا اختلال در دریچه میترال می باشد.
  2. فاصله pr >> اگر فاصله این محدوده از 120 میلی ثانیه کمتر باشد نشان دهنده اختلال مسیر فرعی یا accessory pathways می باشد که معمولا بیماری wolff parkinson white syndrome و یا Lown–Ganong–Levine syndrome را نشان می دهد، ئر مواقعی که این فاصله افزایش پیدا کند نشان دهنده first degree av block می باشد.
  3. موج qrs >> افزایش عرض این موج بیشتر از 80 میلی ثانیه نشان دهنده left bundle branch block و یا right bundle branch block می باشد که نشان دهنده اختلال هدایتی و بلاک ها در بطن ها می باشد.
  4. قطعه st >> الویشن st می تواند نشان دهنده مقدار پتاسیم بالا در خون باشد، از همین رو اگر ارتفاع آن بیشتر شود می تواند نشان دهنده STEmi می باشد، از علامت های دیگر نیز می توان به پریکاردیت نیز اشاره داشت.
  5. موج t >> ارتفاع تیز این موج ناشی از هایپرکالمی و یا سکته قلبی می باشد، تی اینورت در نوار قلب نشان دهنده ایسکمی یا نرسیدن اکسیژن به بافت قلب است، اگر موج T اینورت عمیق giant t wave inversion باشد نشان دهنده سکته مغزی می باشد.
  6. انحراف محور >> انحراف محور به راست right axis deviation که نشان دهنده هایپرتروفی بطن راست، بلاک شاخه ای سمت راست و انحراف محور به چپ left axis deviation نشان دهنده هایپرتروفی بطن چپ و یا بلاک شاخه سمت چپ می باشد.
  7. ریتم قلبی نامنظم >> می تواند فاقد موج p باشد که نشان دهنده ریتم بطنی می باشد، می تواند به جای p دارای امواج دندانه دار یا فلوتر دهلیزی می باشد، می تواند به صورت امواج دندانه دار با ضربان قلب بالا باشد که به نام AF یا فیبریلاسیون دهلیزی معروف است.

5 گام طلایی برای خواندن نوار قلب به زبان ساده

5 گام طلایی برای خواندن نوار قلب به زبان ساده

تاکنون که در رابطه با تفسیر نوار قلب صحبت کرده ایم اکنون می خواهیم ساده ترین روش تفسیر نوار قلب که بسیاری از پزشکان به آن اکتفا می کنند را در 5 گام برایتان آموزش دهیم و اسم آن را بگذاریم 5 گام طلایی برای خواندن نوار قلب به زمان ساده، نفس عمیق بکشید و با ما همراه باشید:

  1. گام اول بررسی امواج >> سریعا هر 4 موج P، QRS، T و U را بررسی کنید، اندازه و سایز هر یک را مشخص کنید و روی کاغذ بنویسید، این کار به شما کمک می کند تا اختلال را سریعا تعیین کنید.
  2. ریتم قلبی را تعیین کنید >> ریتم قلبی یا سینوسی است یا نامنظم، اگر سینوسی است باید دارای موج P باشد و اگر غیرمنظم است می تواند هم موج P داشته باشد و هم فاقد موج P باشد.
  3. گام سوم محور را تعیین کنید >> اگر کمپلکس QRS در لید I منفی و در لید III مثبت باشد ما انحراف محور به راست داریم، کمپلکس QRS مثبت در لید I و منفی در لیدهای aVF و II نشان دهنده انحراف محور به چپ می باشد.
  4. گام چهارم دوباره بررسی کنید >> همه مراحل قلب را مجدد رو کاغد نوشته و بررسی های خود را انجام دهید.
  5. گام پنجم تشخیص نهایی را بگذارید >> با توجه به این که تاکنون در رابطه با مهم ترین بیماری های بر اساس اختلالات در نوار قلب صحبت کردیم تشخیص خود را نهایی و صادر کنید.

تفسیر نوار قلب در چه بیماری هایی می تواند ما را کمک کند؟

به واسطه نوار می توان بسیاری از بیماری ها را تشخیص و درمان را برای بیمار قلبی شروع نمود، از مهم ترین بیماری هایی که با استفاده از نوار قلب می توان درمان نمود به موارد زیر اشاره شده است:

تفسیر نوار قلب در سکته قلبی mi

در سکته قلبی mi باید الویشن قطعه st (STEmi) به همراه t مثبت را شاهد باشیم، از مهم ترین علائم کمکی به مثبت بودن نوار قلب در سکته قلبی می توان به تعریق، درد شدید قلبی به همراه تهوع اشاره نمود.

تفسیر نوار در پریکاردیت

در پریکاردیت ما شاهد pr الویشن و همچنین STE الویشن قطعه st می باشد، نوع الویشن در پریکاردیت خاص تر و به شکل کلاه اسقف ها که از راشدان قدیمی مسیحیان بودند Spodick Sign دیده می شود.

تفسیر نوار قلب در اختلالات الکترولیتی

در هایپرکالمی ما شاهد peaked t wave یا افزایش ارتفاع موج t می باشیم، این ارتفاع سیمتریکال و قرینه می باشد، در هایپوکالمی ما شاهد giant t wave inversion می باشیم، در هایپرکلسمی ما شاهد ارتفاع قطعه ST، امواج T دوفازی و امواج U برجسته می باشیم، در هایپوکالمی ما شاهد طولانی شدن فاصله QT به دلیل طولانی شدن قطعه ST می باشیم که به آن Prolongation of the QT interval می گویند، در هایپرناترمی و هایپوناترمی نیز ما هیچ تاثیری بر نوار قلب نخواهیم داشت. 

تفسیر نوار قلب در هایپرتروفی بطن راست و چپ LVH و RVH

در هایپرتروفی بطن چپ ما شاهد تغییرات موج R بلند و قالب (بیشتر از 25 میلی متر در V5 یا V6) یا R به علاوه S بیشتر از 35 میلی متر (1) و همچنین یک S عمیق در V1 یا V2 و امواج T معکوس در V5 و V6 و دپریشن احتمالی ST نیز وجود دارد، اما در RVH یا هایپرتروفی بطن راست ما شاهد انحراف محور راست و همچنین موج R غالب در لید V1 و همچنیت شاهد موج S در V1 می باشیم، یک S عمیق در V6 وجود خواهد داشت که کمپلکس QRS در V6 عمدتاً به سمت بالا است.

خواندن نوار در آریتمی های قلبی3 PVC در نوار قلب

برای تفسیر PVC در نوار قلب یا ضربان زودرس بطنی ما شاهد تغییرات به صورت موج P معکوس (موج P رتروگرید) قابل مشاهده است که معمولاً بعد از کمپلکس QRS رخ می دهد، اگر بیش از 5 پی وی سی در دقیقه در ECG معمولی وجود داشته باشد، یا بیش از 30-10 در ساعت در حین مانیتورینگ سرپایی PVC frequent هستند.

تشخیص دایسکشن آئورت از روی نوار قلب

در تشخیص دایسکشن آئورت ما شاهد علائمی همانند ایسکمی می باشیم که به شکل افزایش قطعه ST در لیدهای II، III و aVF دیده می شود.

تفسیر نوار قلب مرده یا جمود نئشی

به صورت خط صاف بدون هیچ تحرک و تنش الکتریکی می باشد که معمولا به علت SCD یا مرگ ناگهانی ایجاد شده است.

تفسیر نوار قلب فرد یخ زده

شاهد موج آسبورن Osborne wave  در J point می باشیم و همچنین دامنه موج T بالاتر و کوتاه شدن QTc نیز قابل مشاهده خواهد بود.

تفسیر نوار قلب در WPW ولف پارکینسون وایت

بیماری ارثی می باشد که در نوار قلب ما شاهد یک فاصله PR کوتاه (<120 میلی ثانیه) و کمپلکس QRS طولانی مدت (> 120 میلی ثانیه) و مورفولوژی QRS متشکل از یک موج دلتای نامرتب می باشد.

تفسیر نوار قلب در دکستروکاردیا

به افرادی که قلب آن ها سمت راست است دکستروکاردیا می گویند، در تشخیص دکستروکاردیا اینورت شدن موج p در لیدهای I و aVL، امواج S غالب در لیدهای I و V1 تا V6، پیشرفت موج R معکوس در لیدهای قفسه سینه، QRS دیده می شود.

تفسیر نوار قلب در سکته مغزی

حتی از طریق نوار قلب می توان تشخیص سکته مغزی را نیز انجام داد، در تفسیر نوار قلب سکته قلبی ما شاهد giant t wave inversion در اکثر لید های قلبی می باشیم، به ایم مج های منفی t موج های منفی غول پیکر هم می گویند.

تفسیر نوار قلب در هایپرتنشن

در این حالت ما شاهد تغییرات موج R بلند و قالب (بیشتر از 25 میلی متر در V5 یا V6) یا R به علاوه S بیشتر از 35 میلی متر (1) و همچنین یک S عمیق در V1 یا V2 و امواج T معکوس در V5 و V6 و دپریشن احتمالی ST می باشیم.

تفسیر نوار قلب در عملکرد پیس میکر

نوار قلب هایی که با پیس میکر ثبت می شوند شامل یک اسپایک یا میخک بعد از هر موج P می باشند، علت این امر ریتم سازی قلب با استفاده از پیس میکر می باشد که از موج P ایجاد نشده و از پیس میکر ساز قلب ایجاد می گردد.

آیا الکتروکاردیوگرام خطرناک است؟

خیر، اجرای خدمات گرفتن نوار قلب بدون هیچ گونه عارضه می باشد و هیچ گونه امواجی را نیز به سطح پوست، بدن و اندام های قلبی وارد نمی کند، این روش تشخیصی معمولا با ویزیت متخصص قلب در منزل و تعیین روند درمان توسط او تنظیم شده و برای تشخیص بهتر و دقیق تر بیماری مورد استفاده قرار می گیرد، در این روش تنها از چند الکترود فلزی با ژل رسانا استفاده می شود و امواج است که به این الکترود ها رسیده و و با پایش آن توسط دستگاه به صورت نوار قلب خارج می شود.

اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری