ثبت درخواست فوری
دمانس در سالمندان

دمانس در سالمندان

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • درتاریخ : 25 خرداد 1403
  • بدون دیدگاه

دمانس یا زوال عقل که نام بیماری آلزایمر نیز شناخته می شود از دسته بیماری های شایعی است که  ممکن است در افراد سالمند به ویژه افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند رخ دهد، این بیماری‌ می‌ تواند تأثیرات جدی بر روی زندگی روزمره و کیفیت زندگی افراد داشته باشند، درمان این بیماری‌ ممکن است با استفاده از رویکرد های دارویی، مدیریت رفتاری و حمایت اجتماعی انجام شود، دانستن اطلاعات دقیق در رابطه با شناخت این بیماری و شروع درمان های حمایتی می تواند در افزایش کیفیت و بازدهی سلامت در سالمندان بسیار موثر باشد، ما از مرکز درمان در منزل درمان نو در این مقاله با شماییم تا در رابطه با سرفصل های مهم این بیماری بیشتر با هم صحبت کنیم تا در نهایت با استفاده از این راه کار های در نگهداری از سالمند در منزل خود توانایی های لازم را داشته باشیم، با ما تا انتهای این مطالب همراه باشید و اگر سوالی است که اکنون ذهن شما را درگیر کرده است از طریق بخش کامنت های انتهای مطالب آن را با ما در میان بگذارید.

انواع دمانس به چه صورتی است؟

دمانس مغزی در سالمندان یک عبارت گسترده‌ ای از اختلالات ذهنی است که با کاهش قابل توجه در عملکرد ذهنی و حافظه همراه است، شناخت دقیق انواع دمانس در سالمندان می تواند در آگاهی و تشخیص دقیق علائم این بیماری بسیار کمک کننده باشد، از انواع دمانس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آلزایمر: که اکثراً با از دست دادن حافظه و توانایی‌ های ذهنی مرتبط است، اگر تمایل به مطالعه بیشتر در رابطه با آلزایمر و مراقبت های آن دارید اینجا کلیک نمایید.
  • دمانس واسکولار: که ناشی از آسیب به عروق خونی در مغز است.
  • دمانس لویی بادی: که علائمی از پارکینسون و اختلالات رفتاری را شامل می‌ شود.
  • دمانس فرانتوتمپورال: که معمولاً با تغییرات در شخصیت و رفتار مرتبط است.

هر یک از این انواع دمانس دارای ویژگی ‌ها و علائم مخصوص به خود هستند و نیاز به تشخیص و درمان مناسب دارند، اگر تمایل به معاینه و تشخیص دقیق بیماری های مغز و اعصاب در منزل دارید می توانید از خدمات ویزیت متخصص مغز و اعصاب در منزل مرکز درمان نو نیز بهره مند گردید.

بیشتر بخوانیم: هزینه پانسمان در منزل

علائم دمانس در سالمندان چیست؟

علائم دمانس در سالمندان چیست؟

علائم زوال عقل ممکن است متنوع باشند و بسته به نوع دمانس و شدت آن متفاوت باشند، اما برخی از علائم رایج شامل موارد زیر می ‌شود:

  1. کاهش حافظه: فرد ممکن است مشکلات در یادآوری اطلاعات یا فراموشی مداوم داشته باشد.
  2. مشکلات در تصمیم ‌گیری و برنامه ‌ریزی: سالمند دچار مشکلات در انجام وظایف روزمره یا تصمیم‌ گیری ‌های ساده می شود.
  3. مشکلات در حرکت و هماهنگی: ممکن است مشکلاتی در تعادل و یا راه‌ رفتن داشته باشد.
  4. تغییرات در شخصیت و رفتار: تغییرات ناگهانی در شخصیت، مثل اضطراب، توهمات و یا خشونت ممکن است نشانه زوال عقل باشند.
  5. مشکل در گفتار: افراد ممکن است مشکلاتی در بیان خود، درک زبان و یا درک محتوای صحبت‌ های دیگران داشته باشند.

بیشتر بخوانیم: دکتر زخم بستر در منزل کیست؟

علت دمانس در سالمندان چیست؟

علت دقیق دمانس در سالمندان معمولاً مشخص نیست و ممکن است به عوامل گوناگونی باز ‌گردد، برخی از عوامل معمول شامل:

  • عوامل ژنتیکی: مواردی همچون وجود تاریخچه خانوادگی دمانس می ‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • عوامل محیطی: به طور مثال مصرف مواد مخدر، مصرف زیاد الکل، تغذیه نامناسب، عدم فعالیت بدنی کافی و یا استفاده از دخانیات.
  • آسیب‌ های مغزی: آسیب به مغز ناشی از حوادث مانند سکته مغزی یا ضربه مغزی می ‌تواند باعث دمانس شود، برای مطالعه بیشتر در رابطه با سکته مغزی و راه کار های مراقبتی به این لینک می توانید وارد شوید.
  • بیماری‌ های مزمن: برخی بیماری ‌هایی مثل فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌ های قلبی و بیماری‌ های عروقی می ‌توانند به دمانس منجر شوند.

بیشتر بخوانیم: ویتامین سی هر چند وقت یکبار؟

راه کار های تشخیص دمانس یا زوال عقل در سالمندان چیست؟

راه کار های تشخیص دمانس

برای تشخیص دمانس یا زوال عقل در سالمندان انجام مراحل تشخیصی مختلفی لازم است، برخی از راهکارهای تشخیصی شامل:

  • ارزیابی پزشکی: شامل بررسی تاریخچه پزشکی کامل، بررسی فیزیکی و بررسی علائم و نشانه ‌های بالینی دمانس با ویزیت سالمندان در منزل.
  • ارزیابی شناختی: این مورد شامل انجام آزمون ‌های شناختی و روانشناختی مانند مقیاس Mini-Mental State Examination (MMSE) و مقیاس Montreal Cognitive Assessment (MoCA) می ‌شود.
  • آزمایش‌ های تصویربرداری: مانند اسکن MRI و CT امکاناتی را فراهم می‌ کنند که به پزشک کمک می‌ کنند تا به تغییرات مغزی و ساختاری دقیق ‌تری در مغز دست یابد.
  • آزمایش ‌های آزمایشگاهی: با انجام آزمون ‌های خونی و سایر آزمایش‌ های تخصصی همانند آرمایش پرولاکتین مغزی می توان به کیفیت فعالیت سلول های مغزی پی برد، اگر در رابطه با نحوه درخواست آزمایش در منزل نیازمند راهنمایی بیشتر هستید به این لینک وارد شوید.

بیشتر بخوانیم: نحوه درخواست تزریقات در منزل

درمان دمانس در سالمندان

درمان دمانس در سالمندان معمولاً شامل یک ترکیب از رویکرد های مختلف است که هدف آن بهبود علائم، کنترل پیشرفت بیماری و بهبود کیفیت زندگی می ‌باشد، برخی از رویکرد های درمانی شامل:

  1. مداخلات غیردارویی: شامل مداخلات روانشناختی، مدیریت رفتاری، فعالیت ‌های فیزیکی منظم، تغذیه مناسب و استفاده از تکنیک ‌های بهبود حافظه و تمرین ذهنی با مشاوره روانشناسی در منزل می ‌شود.
  2. پشتیبانی اجتماعی: حمایت از خانواده، ایجاد محیط مناسب حمایتی و ارائه خدمات مراقبتی و پشتیبانی به بیمار و خانواده اهمیت دارد.
  3. مدیریت عوارض و مشکلات ارتباطی: انجام مراقبت ‌هایی برای مدیریت مشکلات خود مراقبتی، ارتباطات و ایمنی بیمار، اهمیت دارد.

بیشتر بخوانیم: سرم تراپی در منزل با تعرفه بیمه ای

درمان دارویی دمانس در سالمندان

درمان دارویی دمانس در سالمندان

درمان دارویی برای دمانس در سالمندان معمولاً شامل داروهایی است که بهبود علائم بیماری را هدف قرار می ‌دهند و یا پیشرفت آن را کنترل می ‌کنند، برخی از داروهای معمول استفاده شده در درمان دمانس عبارتند از:

  • مهارکننده‌ های آنزیم استیل کولین: این داروها با افزایش سطح استیل کولین در مغز، ممکن است بهبود حافظه و عملکرد شناختی را فراهم کنند، برخی از این داروها شامل دونپزیل (Donepezil)، ریواستیگمین (Rivastigmine) و گالانتامین (Galantamine) می ‌باشند.
  • داروهای مودولاتور گیرنده NMDA: این داروها با تأثیر بر برخی از سیستم‌های عصبی، ممکن است در بهبود عوارض دمانس کمک نمایند.
  • ممانتین Memantine: این دارو به عنوان یک مودولاتور گیرنده NMDA عمل می ‌کند که در تنظیم فعالیت نورون‌ ها در مغز نقش دارد و ممکن است در بهبود علائم دمانس مؤثر باشد.

لازم به ذکر است که درمان دارویی دمانس باید توسط پزشک تجویز شود و باید با توجه به نوع و شدت بیماری، وضعیت عمومی بیمار و عوارض جانبی ممکن به ‌طور دقیق تنظیم شود، همچنین استفاده از داروها ممکن است به همراه مداخلات غیردارویی مانند مدیریت رفتاری، فعالیت‌ های فیزیکی منظم و مشاوره روانشناختی مؤثرتر باشد تا بهبود کلی شرایط بیمار دست یابیم.

بیشتر بخوانیم: انما در منزل چگونه خدماتی است؟

فرق دمانس و آلزایمر

دمانس و آلزایمر اصطلاحاتی هستند که در مواجهه به وضعیت‌ های ناشی از اختلالات ذهنی و شناختی استفاده می ‌شوند، اما تفاوت‌ های مهمی بین آنها وجود دارد، از مهم ترین تفاوت بین آلزایمر و دمانس می توان به:

  1. دمانس: این عبارت به یک وضعیت کلی اشاره دارد که با کاهش قابل توجه در عملکرد ذهنی و شناختی همراه است، دمانس به معنی از دست دادن قابلیت ‌های ذهنی مثل حافظه، تصمیم‌ گیری، تمرکز و توانایی‌ های روزمره دیگر است.
  2. آلزایمر: این نوع دمانس یکی از انواع رایج دمانس است و به طور خاص به تغییراتی در ساختار و عملکرد مغز که باعث از بین رفتن نورون ‌ها و اتصالات عصبی می ‌شود اشاره دارد، آلزایمر به طور خاص با از دست رفتن حافظه کوتاه ‌مدت و تدریجی شدن تشدید مشکلات حافظه همراه است.
  3. تمایزات دیگر: در حالی که آلزایمر معمولاً به شکل تدریجی پیش می ‌رود و با مشکلات خاص در حافظه و یادگیری آغاز می ‌شود، دمانس ممکن است علائم گوناگونی شامل مشکلات در حافظه، زبان، تصمیم ‌گیری و شناخت را شامل شود که ممکن است به عوامل مختلف مانند آسیب عروقی، بیماری‌ های نورونی و غیره برگردد.

بیشتر بخوانیم: بیماری های شایع در سالمندان

علت مرگ بیماران دمانس

علت مرگ بیماران دمانس می‌ تواند به عوامل گوناگونی برگردد که از جمله مهم ترین این عوامل:

  • آسیب به عروق مغزی: بیشتر موارد دمانس از طریق آسیب به عروق خونی در مغز ایجاد می ‌شود که می‌ تواند منجر به سکته مغزی یا خونریزی مغزی شود که در نهایت ممکن است به مرگ منجر شود.
  • آسیب به عروق قلبی: برخی بیماران دمانس ممکن است دچار بیماری‌ های قلبی عروقی شوند که به مرگ ناگهانی منجر شود، معمولا در این حالت به اصطلاح در نوار قلب giant T wve رخ می دهد، برای گرفتن نوار قلب در منزل تهران می توانید از اپراتور ها درخواست خدمات نمایید.
  • عوارض از پیشرفت بیماری: پیشرفت دمانس می ‌تواند به مشکلات جسمی خاصی منجر شود، از جمله از بین رفتن اشتها بدن، فراموشی در مصرف غذای قبلی و موارد مشابه.
  • عوارض جانبی داروها: بعضی دارو های استفاده شده برای درمان دمانس می ‌توانند عوارض جانبی جدی مانند مشکلات قلبی یا تنفسی ایجاد کنند که به مرگ منجر شوند.
  • عوارض از اختلالات مرتبط: بیماران دمانس ممکن است دچار اختلالات رفتاری یا تغییرات شخصیتی شوند که می‌ تواند به صورت غیرمستقیم به مرگ منجر شود.

بیشتر بخوانیم: علائم مهم پروستات در سالمندان

طول عمر بیماران دمانس

طول عمر بیماران دمانس

متوسط طول عمر بیماران دمانس بستگی به عوامل گوناگونی دارد از جمله:

  • نوع دمانس: نوع دمانسی که بیمار دارد می ‌تواند بر طول عمر آن تأثیرگذار باشد، برای مثال: بیماران با آلزایمر به نسبت بیماران دمانس واسکولار ممکن است مدت زندگی کوتاه‌ تری داشته باشند.
  • سن و وضعیت اولیه بیمار: سن بیمار و وضعیت اولیه سلامتی او نیز نقش مهمی در تعیین طول عمر دارد، بیماران با سلامت عمومی بهتر و بدون بیماری ‌های مزمن دیگر ممکن است مدت زمان بیشتری زنده بمانند.
  • تدابیر درمانی: مدیریت مناسب دمانس و استفاده از درمان ‌های دارویی و غیردارویی مناسب می‌ تواند به تأخیر در پیشرفت بیماری و بهبود کیفیت زندگی کمک کند که می ‌تواند به طول عمر بیشتری منجر شود.
  • عوارض مرتبط: عوارض جانبی داروها، عفونت‌ ها، آسیب ‌های مغزی و اختلالات مرتبط دیگر می ‌تواند بر طول عمر بیمار تأثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانیم: آب مروارید یا کاتاراکت در سالمندان

راه کار های پیشگیری از ابتلا به دمانس در سالمندان

برای پیشگیری از ابتلا به دمانس در سالمندان، می‌ توانید اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

  1. فعالیت ‌های ذهنی و فیزیکی منظم: مطالعات نشان داده است که فعالیت‌ های ذهنی مانند حل مسائل ریاضی، خواندن، یادگیری یک زبان جدید و همچنین فعالیت ‌های بدنی منظم مثل پیاده ‌روی، شنا، یوگا و ورزش‌ های هوازی می ‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دمانس موثر باشد.
  2. حفظ سلامت قلبی و عروقی: بیماری ‌های قلبی و عروقی مانند فشار خون بالا، دیابت و هیپرکلسترولمی را کنترل کنید، زیرا این بیماری‌ ها می ‌توانند به طور مستقیم باعث آسیب به عروق مغزی شوند که در نتیجه می ‌توانند منجر به دمانس شوند.
  3. تغذیه مناسب: تغذیه بهینه و متوازن با مصرف میزان مناسب مواد غذایی مفید برای مغز (مانند میوه ‌ها، سبزیجات، ماهی چرب و غلات کامل) می ‌تواند به حفظ عملکرد شناختی و کاهش خطر دمانس کمک کند.
  4. مدیریت استرس: استرس مداوم می ‌تواند به طور مستقیم بر عملکرد مغز و حافظه تأثیرگذار باشد، بنابراین استفاده از تکنیک‌ های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، یوگا و یا روش‌ های تنفسی می ‌تواند مفید باشد.
  5. فعالیت ‌های اجتماعی و روانشناختی: حفظ ارتباط اجتماعی، شرکت در فعالیت‌ های گروهی و حفظ فعالیت‌ های روانشناختی مثل بازی‌ های ذهنی و مشارکت در فعالیت‌ های اجتماعی می ‌تواند به عنوان یک عامل محافظتی علیه دمانس عمل کند.
  6. اجتناب از مصرف مواد مخدر و سیگار: مصرف مواد مخدر و ترکیبات تحریک‌ کننده می ‌تواند به طور مستقیم باعث آسیب به سلامتی مغز و بهبود حافظه شود.

بیشتر بخوانیم: استئوپروز در سالمندان چیست؟

مراقبت از سالمندان مبتلا به دمانس در منزل

مراقبت از سالمندان مبتلا به دمانس در منزل

مراقبت از سالمندان مبتلا به دمانس در منزل می ‌تواند نیاز به برنامه‌ ریزی و محافظتی خاص داشته باشد، ما در این قسمت چندین راه کار برای مراقبت از سالمندان در منزل آورده ایم:

  1. ایجاد محیط ایمن و مناسب: از طریق حذف موانع و اشیاء خطرناک، مانند فرش ‌های لغزنده، ارائه یک فضای ایمن و آرام برای حرکت آزاد بیمار تأمین کنید، همچنین استفاده از وسایل کمکی مانند نرده‌ ها و پله ‌ها می ‌تواند کمک کننده باشد.
  2. برنامه ‌ریزی روزانه: ایجاد یک برنامه روزانه با فعالیت‌ های مشخص و زمانبندی شده می ‌تواند به بیمار کمک کند تا احساس امنیت و تأمین کند.
  3. حفظ یک روال: حفظ یک روال و زمانبندی ثابت برای خواب، غذا خوردن و سایر فعالیت ‌ها می ‌تواند بیمار به یک نظم روزانه برگردد.
  4. پشتیبانی در تمرین ذهنی: استفاده از تمرینات ذهنی مانند: پازل، حل جدول و بازی ‌های مغزی دیگر می ‌تواند به احیاء توانمندی ‌های ذهنی سالمندان کمک کند.
  5. تغذیه مناسب و غنی: اطمینان از ارائه غذایی مناسب و متنوع، که حاوی مقادیر مناسب مواد غذایی اساسی برای سلامتی مغز باشد.
  6. مراقبت پزشکی منظم: بررسی وضعیت سلامت بیمار توسط پزشک و دارو های تجویز شده را مراقبت کنید.
  7. اختصاص زمان مناسب برای استراحت: اطمینان از اینکه سالمند به دستورالعمل‌ های بهداشتی مرتبط با دمانس تعهد دارد و آن ها را اجرا می نماید.
اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری