ثبت درخواست فوری
مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • نویسنده: دکتر بهروز زارعی
  • درتاریخ : 30 مهر 1403
  • بدون دیدگاه

با انجام جراحی قلب باز و طی کردن دوران نقاهت در بیمارستان نوبت به آن رسیده است تا بیمار به منزل خود ترخیص گردد، اما برای اثربخش بودن جراحی مهم ترین ترین مرحله انجام مراقبت های اصولی و علمی در منزل می باشد، مدت زمان بستری بیمار از روز های قبل از بیماری تا زمان ترخیص نهایتا 14 روز می باشد و مراقبت هایی که در این دوران به بیمار داده می شود از ارزش بالایی برخوردار است که توسط پزشکان و پرستاران مراکز درمانی اجرا می گردد، اما مهم ترین مرحله اثربخشی جراحی و بهبود کفایت قلبی به کیفیت مراقبت های پرستاری از بیمار جراحی قلب باز در منزل به روش اصولی بستگی دارد، از همین رو برای تمامی خانواده هایی که می خواهند بهترین نتیجه را از جراحی قلب باز عزیزشان داشته باشند استفاده از روش های اصولی نحوه حرکت بیمار، تغذیه، استراحت و تعیین رژیم دارویی مناسب و به موقع می تواند بسیار ارزشمند باشد، از مرکز خدمات پرستاری در منزل درمان نو با شما خواهیم بودیم تا مطالب مفیدی را در این حیطه برای شما ارائه نماییم، اگر سوالی ذهن شما را مشغول کرده می توانید آن را از طریق کامنت های انتهای مطالب از متخصصان درمان نو بپرسید.

پیشنهاد ویژه: برای درخواست ویزیت قلب در منزل کلیک نمایید

چرا مراقبت از بیمار جراحی قلب باز اهمیت دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد مراقبت از بیمار جراحی قلب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، از مهم ترین اهمیت های مراقبت از بیمار جراحی قلب باز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تسریع در توانبخشی بیمار
  2. کمک به ترمیم زخم های جراحی
  3. امکان افزایش امید به زندگی
  4. کمک در کاهش هزینه های بستری مجدد
  5. کنترل عفونت
  6. کمک به کاهش افسردگی بعد از عمل
  7. کمک به طی شدن روند اصولی درمان
  8. کاهش استرس های مزاد برای خانواده ها
  9. کمک به بازتوانی قدرت و استقامت
  10. تسریع در بازگشت بیمار به انجام فعالیت های روزانه

علاقه مندان به نوار قلب بخوانید: تفسیر نوار قلب

بعد از عمل قلب باز چند سال زنده می مانیم؟

بعد از عمل قلب باز چند سال زنده می مانیم؟

بسیاری از افراد به دنبال اینکه کاندید جراحی قلب باز می شوند نگران و سراسیمه به این مورد فکر می کنند که طول عمر بعد از عمل قلب باز چقدر است؟ یا اینکه آیا احتمال مرگ در عمل قلب باز وجود دارد؟ ابتدا بایید به سراغ وبسایت bigapollospectra.com برویم، به نقل از مرجع بیمارستان های آپولواسپکترا:

The only issue is the life expectancy after bypass surgery. According to health experts, usually, people can live up to only 15 years after the surgery. But, it's also true that one can increase this time by taking care of their heart

"تنها مسئله امید به زندگی پس از جراحی بای پس است. به گفته کارشناسان بهداشت، معمولاً افراد تنها تا 15 سال پس از جراحی می توانند زنده بمانند. اما، این نیز درست است که می توان با مراقبت از قلب خود، این زمان را افزایش داد."

به طور کلی طول عمر میانگین بعد از جراحی قلب و عروق 15 سال است اما با رعایت اصول رژیم غذایی، استراحت، خواب و کنترل استرس می توان آن را به افزایش نیز داد.

درصد موفقیت عمل قلب باز چقدر است؟

باز هم بیایید به سراغ وبسایت مرجع برویم اما این بار وبسایت کلولند کلینیک که به نقل از این وبسایت:

"Mitral valve repair for mitral valve prolapse: 99%. Aortic valve replacement: 98.1%.Coronary artery bypass surgery (CABG): 97.8%"

"ترمیم دریچه میترال برای افتادگی دریچه میترال: 99٪. تعویض دریچه آئورت: 98.1٪. جراحی بای پس عروق کرونر (CABG): 97.8٪"

می توان نتیجه گرفت که بالای 95% از انواع جراحی های قلب باز موفقیت آمیز هستند و امید به زندگی یا Survival در این عمل بسیار بالاست.

بیمار بعد از عمل قلب باز چند روز بستری می شود؟

بیمار بعد از عمل قلب باز چند روز بستری می شود؟

برای جراحی قلب استاندارد و روتین از 5 الی 7 روز در بیمارستان خواهید ماند، البته این تایم بسته به اینکه شما نیاز به فیزیوتراپی تنفسی، اندام ها، ساکشن ریه، خارج سازی درن های مدیاستن و پلور، راه اندازی، تحمل رژیم غذایی و غیره داشته باشید می تواند کمی افزایش داشته باشد، اما به طور کلی همان 5 روز تا 7 روز برای نتیجه گیری نهایی و ترخیص شما کافی است.

پیشنهاد ویژه: اگر نیاز به کشیدن سوند در منزل دارید درخواست خود را اعلام نمایید

13 مورد از روش مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل

13 مورد از روش مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل

تاکنون در رابطه با درصد موفقیت آمیز بودن جراحی قلب و امید به زندگی پس از این جراحی صحبت کردیم اما اکنون نوبت به آن رسیده تا در رابطه با روش های مراقبت بعد از جراحی قلب در منزل صحبت کنیم، ما در این قسمت برایتان 13 روش به روز مراقبت از بیمار جراحی قلب باز در منزل را آورده ایم تا با استفاده از آن ها بتوانید راه کار های مناسب و علنی را اتخاذ نمایید، 13 روش مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل شامل موارد زیر می شوند:

علائم عفونت بعد از عمل قلب باز را بررسی و پایش کنید

جراح قلب با باز کردن استرنوم دسترسی کافی به قلب و عروق آن پیدا می کند که به این عمل استرنوتومی می گویند، پس از انجام عمل پزشک استرنوم یا استخوان جناغ را مجدد به هم بخیه می کند و پوست روی استخوان نیز به بخیه می شود، معمولا تا زمان جوش خوردن نهایی استخوان استرنوم یا جناغ ترشحات سروزی از بافت بخیه خورده خارج می گردد که اگر به صورت منظم پانسمان نگردد می تواند مستعد ایجاد عفونت در بافت ناحیه قفسه سینه گردد، انجام پانسمان جراحی قلب هر روز 1 نوبت توصیه می شود.

بالا رفتن از پله بعد از عمل قلب باز

برای 2 هفته اول در طول روز حداکثر در هر روز 2 بار از پله های منزل خود بالا بروید اما در هر پله که بالارفتید 5 ثانیه مکث کنید تا اکسیژن رسانی کافی به بافت قلب شما اعمال شود، استفاده از پله های منزل می تواند در بازتوانی عضلات، تاندون ها و کفایت بهتر گرفت graft های زده شده در قلب موثر می باشد اما نه آن را به عنوان ورزش تلقی کنید، بازتوانی در 2 هفته اول را حتما با آرامش و حمایتی برنامه ریزی کنید.

بستن کمربند بعد از عمل قلب باز

مدت بستن کمربند بعد از عمل قلب باز شش تا هشت هفته پس از جراحی برای هر حرکتی می باشد، کمربند قابل استفاده پس از جراحی قلب استرنوم ساپورت نام دارد، استرنوم ساپورت کمک می کند تا در حین حرکت هم درد ناحیه قفسه سینه کم شود و هم جوش خوردن بهتر استخوان های استرنوم به آسانی انجام شود، اگر درد در هنگام خواب نیز دارید می توانید کمربند جراحی قلب خود را در حین خواب نیز ببندید.

به پهلو خوابیدن بعد از عمل قلب باز ممنوع!

تا 21 پس از ترخیص روی پهلوی خود نخوابید، علت این امر آن است که تا 3 هفته نیاز اساسی وجود دارد تا استخوان استرنوم جوش بخورد و ترمیم استخوان انجام شود، با خوابیدن روی پهلو فشار اضافی به استخوان استرنوم یا جناغ وارد می شود که می تواند سبب ایجاد اختلال در جوش خوردن استرنوم گردد، برای خوابیدن اصولی در دوره نقاهت پس از جراحی قلب باید به صورت طاق باز و با قراردادن 3 بالش به عنوان تکیه گاه سر و گردن اقدام نمایید.

مسکن بعد از عمل قلب باز

قرص استامینوفن و و انواع داروهای NSAIDS همانند آمپول کتورولاک (ketorolac)، فلوربیپروفن (flurbiprofen)، ایبوپروفن (ibuprofen) و سلکوکسیب (celecoxib) می تواند از گزینه های مناسب برای کاهش درد در دوره ای باشد که شما دچار درد در منزل شده اید، تمامی این دارو ها توسط متخصص جراح قلب شما قابل تجویز و دریافت می باشد.

افسردگی بعد از عمل قلب باز

به دلیل اختلال در تصویر بدن Body Image که ناشی از جراحی مهم قلب باز می باشد ایجاد افسردگی می تواند شایع باشد، صحبت با بیمار و استفاده از تکنیک های امیدبخش مثلا دادن وعده برای مراجعه به یک مکان زیارتی مثل مشهد مقدس به صورت دسته جمعی با خانواده پس از بهبود کامل بیمار می تواند بیمار را ترقیب کند تا امید به بهبود شدن بیشتری داشته باشد، نگذارید فردی که جراحی قلب کرده است در افکار خود فرو برود و با مشکلات خود درگیر شود، جراحی قلب از دسته جرای های سودمندی است که امید را به خانواده ها و بیمار انتقال می کند.

رانندگی بعد از عمل قلب باز

مؤسسه ملی بهداشت توصیه می کند که رانندگی پس از 3 تا 8 هفته از سر گرفته شود و همچنین بنیاد قلب به بیماران توصیه می کند تا 4 تا 8 هفته رانندگی نکنند، علت این امر آن است که با انجام رانندگی و گردش های فرمان می توان فشار اضافی به استرنوم و قفسه سینه وارد شود که می تواند برای بهبودی کامل این عضو بسیار خطرناک باشد، از طرفی در طول رانندگی احتمال ایجاد استرس نیز وجود دارد که می تواند برای عملکرد قلب بسیار خطرناک باشد.

مصرف داروها فراموش نشود

اجرای الگوی رژیم دارویی منظم می تواند در ایجاد روند بهبودی موثر بسیار کاربردی باشد، از همین رو بهتر است که داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است به صورت مرتب و منظم و در زمان دقیق خود مصرف شود،  به طور مثال مدت زمان مصرف پلاویکس بعد از عمل قلب باز 1 ماه تا 1 سال است که اگر این دارو کمتر یا بیشتر مصرف گردد می توانند در ایجاد لخته شدن خون و یا خونریزی در فرد دریافت کننده بسیار موثر باشد.

استراحت را جدی بگیرید

در طول شبانه روز 6 الی 8 ساعت استراحت کافی داشته باشید، خواب کافی می تواند در تنظیم فشارخون، ضربان قلب، کاهش استرس، کاهش کاته کولامینزیشن و موارد دیگر بسیار موثر باشد، از همین رو به هیچگاه از استراحت کافی غافل نشوید زیرا می تواند سبب ایجاد ترمیم بافت های آسیب دیده و حتی کاهش روند درمان گردد.

وزنه سنگین برندارید

حداقل تا 180 روز از برداشتن وزنه سنگین خودداری کنید، گرافت هایی که به عنوان رگ های فرعی برای قلب شما زده شده نیازمند زمان هستند تا ترمیم کافی آن ها صورت بگیرد، اگر شما وزنه سنگین در این مدت برارید هم می تواند سبب اختلال در ترمیم استخوان جناغ  گردد و هم در برخی موارد سبب پارگی گرافت هایی شود که به قلب شما بخیه شده اند، از همین رو به هیچگاه تا 6 ماه سعی نکنید از فعالیت های سنگین استفاده کنید.

ورزش و پیاده روی را دوباره شروع کنید

انجام ورزش های هوازی سبک مانند پیاده روی در ترمیم سریع زخم ها و کنترل علائم بیماری می تواند بسیار کارآمد باشد، از همین رو در هفته اول پس از ترخیص 3 تا 4 بار در روز و هر بار به مدت 3 تا 5 دقیقه پیاده روی کنید، برای هفته دوم 3 بار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه پیاده روی کنید، انجام ورزش برای هفته سوم 2 بار در روز و هر بار به مدت 15 دقیقه توصیه شده است و از هفته چهارم به بعد هر روز حداقل 2 بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه پیاده روی کنید، می‌توانید به  تدریج زمان پیاده روی خود را افزایش دهید تا به یک ساعت برسد، در کل این دوران فشار اضافی به بدنتان وارد نکنید، از حرکات کششی استفاده نکنید زیرا می تواند سبب ایجاد فشار بر بافت های در حال ترمیم پا و استخوان جناغ گردد، توجه کنید که در هواس خیلی سرد ورزش نکنید یا اگر می کنید از لباس گرم استفاده کنید، اگر در حین پیاده وی دچار علائم حاد تنگی نفس، تعریق و طپش قلب شدید سریعا ورزش را متوقف کرده و مراتب را به پزشک خود اطلاع دهید.

تا زمان بهبود زخم ها حمام محدود گردد

به علت اینکه احتمال سرشحات سروزی از زخم های رو به بهبود وجود دارد تا زمانی که زخم ها بهبودی کامل یا به اصطلاح خشک نشده اند حمام را محدود کنید، این دوره به 4 روز پس از ترخیص نیز شاید به طول بیانجامد زیرا با حمام کردن احتمال ایجاد عفونت بیشتر می شود، در این مدت 3 الی 4 روزه از روش های پانسمان زخم در منزل استفاده کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود، برای سایر اعضای بدن نیز می توانید از دستمال مرطوب و یا لیف صابون استفاده نمایید، پس از این دوره حمام باید نهایتا 15 دقیقه و آب ولرم انجام شود، بهتر است در طول حمام از صندلی حمام استفاده گردد.

رابطه جنسی بعد از جراحی قلب باز کمی محدود کنید

پس از جراحی قلب باز تا حدود 2 تا 4 هفته از رابطه جنسی پرهیز کنید، علت این امر آن است که رابطه جنسی دارای حرکات فشاری است که می تواند بر پا ها و استخوان جناغ فشار بیاورد، از طرفی قلب نیز در رابطه جنسی می تواند تحت فشار باشد که برای ترمیم گرفت ها می تواند آسیب زننده شود، نگذارید فشار و هیجان بالا به شما وارد شود.

بیشتر بخوانیم: اکو قلب در منزل چگونه انجام می شود؟

بعد از عمل قلب باز چه بخوریم

بعد از عمل قلب باز چه بخوریم2

بسیاری از افراد می گویند بعد از عمل قلب باز چه چیزهای بخوریم؟ ما در این قسمت در رابطه با مهم ترین نکات تغذیه بعد از عمل قلب باز که باید پس از عمل قلب باز مورد استفاده قرار بگیرد برایتان اطلاعات مفیدی را آورده ایم تا با استفاده از آن ها بتوانید برنامه ریزی مناسبی را جهت الگوی تغذیه بعد از عمل جراحی باز داشته باشید:

صبحانه برای بیماران عمل قلب باز

استفاده از غلات کامل مانند نان سبوس دار، نان سنگگ و همچنین رژیم پرپروتئین مانند تخم مرغ، لوبیا و عدسی می تواند برای بیمار بسیار سودمند باشد، از نان های سفید مانند تافتون و لواش برای تغذیه صبحانه بیمار قلبی استفاده نکنید، استفاده از نوشیدنی های طبیعی مانند آبمیوه پرتقال و یا آناناس می تواند در جبران حجم ویتامین سی بدن نیز موثر باشد، از نوشیدنی های صنعتی و فرآورده های با شکر بالا استفاده نکنید، مصرف چایی سیاه به چای سبز تغییر کند.

آب میوه بعد از عمل قلب باز

آناناس بهترین آبمیوه برای جراحی قلب است، آناناس تنها غذایی است که حاوی بروملین است، بروملین آنزیمی است که به بهبود پوست و بافت‌ ها کمک می‌ کند، از همین رو استفاده از آب آناناس طبیعی می تواند در ایجاد شرایط لازم برای بهبود زخم کمک کننده باشد، مصرف 3 لیوان آب آناناس طبیعی در طول روز برای بیمار سکته قلبی بسیار موثر و مفید می باشد، از سایر آبمیوه ها می توان به: آب پرتقال، آب هویج و آب انبه اشاره نمود.

میوه مفید برای عمل قلب باز

استفاده از رژیم غذایی دارای میوه می تواند برای ترمیم و زخم و کمک در دفع غذا بسیار مناسب باشد، از همین رو دانستن اینکه از چه نوع میوه هایی باید در جراحی قلب باز استفاده کنیم می تواند بسیار کارآمد و مفید باشد، از مهم ترین میوه های مناسب برای جراحی قلب می توان به:

  1. پرتقال
  2. نارنگی
  3. گریپ فروت
  4. کیوی
  5. آناناس
  6. موز
  7. سیب زمینی
  8. سیب
  9. پاپایا
  10. گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای
  11. بروکلی
  12. هویج و انواع توت ها

هندوانه بعد از عمل قلب باز

هندوانه دارای ترکیبات بی نظیری مانند: سیترولین و لیکوپن می باشد که سیترولین در آن در کاهش بار قلبی و آرام کننده ضربان قلب و فشارخون و لیکوپن آن یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می آید، استفاده از میوه مغذی به دلیل فیبر بالایی که دارد می تواند در جبران علائم یبوست در بیماران جراحی قلب باز مورد استفاده قرار بگیرد و از طرفی با توجه به حجم آب کافی نیز می توان از آن برای نگهداری ثابت حجم مایعات در دوره مراقبت های بعد از عمل قلب باز استفاده نمود.

پیشنهاد ویژه: برای ویزیت متخصص تغذیه در منزل کلیک کنید

مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل قلب باز چقدر است؟

مدت زمان بیهوشی بعد از عمل قلب باز معمولا بسته به شرایط عمل و میزان دوز داروهای بیهوشی از 1 ساعت تا 6 ساعت زمان بر می باشد، اما در برخی موارد پزشک جراح قلب و عروق به صلاحدید خود می خواهد که بیمار بیش از حد عادی sedation (بیهوش) باشد که در این شرایط می توان تا 24 ساعت پس از عمل نیز بیمار در آرامش باشد، علت به هوش نیامدن بعد از عمل قلب باز نیز می تواند به دلیل سکته مغزی و یا اختلالات خون رسانی به مغز باشد.

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل و گیرندگان آن

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل و گیرندگان آن2

استفاده از متد و روش های مراقبت از بیماران سکته مغزی برای تمامی گروه های سنی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند مناسب است، از مهم ترین گروه های سنی می توان به:

مراقبت های بعد از عمل قلب باز کودکان در منزل

برای کودکان انجام مراقبت های بعد از عمل جراجی قلب باز بسیار با اهمیت است، در ماهیت کلی ارائه مراقبت های بازتوانی و حمایتی تفاوتی بین کودکان و بزرگسالان وجود ندارد و در کل باید از متد هایی استفاده شود تا اثربخشی مراقبت به شیوه اصولی نمایان گردد.

مراقبت های بعد از عمل قلب باز بزرگسالان در منزل

برای بزرگسالان و سالمندان نیز انجام مراقبت ها باید دقیقا طبق اصول ارائه شده انجام بگیرد تا بیشترین اثربخشی از آن قابل مشاهده باشد، به طور کلی 30 درصد مراقبت ها در بیمارستان توسط پرستاران و پزشکان انجام می شود اما 70 درصد دیگر مربوط به شما و در منزل می باشد.

اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری