ثبت درخواست فوری
تزریق خون در منزل

تزریق خون در منزل

  • دسته بندی : مهم ترین نکات خدمات پرستاری در منزل
  • نویسنده: دکتر علی سراجی
  • درتاریخ : 13 مهر 1403
  • بدون دیدگاه

در بیمارانی که دچار کم خونی حاد یا مزمن شده اند پزشک با معاینه و تشخیص معمولا دستور تزریق خون را تجویز می نماید، انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به کم خونی فقر آهن، کم خونی ناشی از بیماری های حاد مانند سرطان، کم خونی ناشی از جرای، کم خونی مزمن در بیماران دیالیزی، کم خونی در بیماران تالاسمی و موارد مشابه اشاره کرد، از طرفی برخی از افراد به خصوص سالمندان و افرادی که توانایی حرکت را ندارند و یا مراجعه به مراکز درمانی می تواند سخت و آزار دهنده باشد انجام تزریق خون در منزل می تواند برای آن ها بسیار سودمند و کارآمد باشد، مراکز مختلفی خدمات تزریق خون در منزل را انجام می دهند که از این طریق به آسانی نیاز افراد وابسته به انتقال خون در منزل را مرتفه می کنند، مرکز خدمات پزشکی در منزل درمان نو نیز با دارا بودن کارشناسان مجرب سازمان بانک خون استان تهران و کرج می تواند تزریق خون در خانه را برای شما عزیزانی که دچار تشویش خاطر برای دریافت خون از گروه های خونی مناسب خود شده اید اجرا نماید، این خدمات به طور کلی زیر دسته خدمات تزریق در منزل می باشد که با استناد به رعایت اصول تزریق در منزل شما اجرا می گردد، نکات بسیار مهم و تخصصی برای دریافت خون در منزل وجود دارد که در این مطلب به آن پرداخته ایم و تمایل داریم تا انتهای مطالب همراه ما باشید، برای آن دسته از عزیزانی که به صورت فوری به دریافت خدمات تزریق خون در منزل نیاز دارند تماس با شماره های 02122927270 و 09194685699 پیشنهاد می گردد.

هزینه تزریق خون در منزل

در ابتدای کار تمایل داریم در رابطه با هزینه های جاری خدمات انجام تزریق خون در منزل برایتان صحبت کنیم تا به آسانی بتوانید روشن سازی کافی از این خدمات را داشته باشید، این خدمات طبق تعرفه های مصوب وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی تعرفه گذاری می شود و ما در این قسمت لیستی از تعرفه های جاری سال 1403 برای دریافت خدمات را برایتان تنظیم و تدوین نموده ایم، قیمت تزریق خون در منزل تهران و کرج سال 1403 به شرح زیر می باشد:

  1. هزینه نمونه گیری و آزمایش جهت تعیین نوع گروه خونی و کراس مچ >> 600.000 هزارتومان
  2. هزینه سفارش خون از سازمان بانک خون جهت تزریق خون در منزل >> 6.000.000 هزارتومان
  3. هزینه تزریق خون در منزل پس از آماده سازی خون برای 1 واحد خون >> 8.500.000 هزارتومان
  4. هزینه تزریق خون در منزل برای 2 واحد به بالا توسط کارشناس بانک خون >> 6.000.000 هزارتومان
  5. هزینه سفارش هر واحد خون بعد از کراس مچ و آماده سازی کیسه اول >> 5.000.000 هزارتومان
  6. هزینه ایاب و ذهاب کارشناس سازمان بانک خون برای دریافت نمونه در 22 منطقه استان تهران >> رایگان
  7. هزینه ایاب و ذهاب کارشناس سازمان بانک خون برای خارج از 22 منطقه استان تهران >> طبق تعرفه تاکسی اینترنتی
  8. هزینه ایاب و ذهاب برای کارشناس کرج >> رایگان

نکاتی که در رابطه با تعرفه تزریق خون در منزل باید بدانید:

  • جهت کاهش هزینه های درمانی شما عزیزان می توانید از طریق فاکتور بیمه مرکز درمان نو هزینه های درمان را تقلیل دهید.
  • برای استفاده از خدمات هم زمان جهت اثربخشی مناسب مانند وصل سرم در خانه می توانید ابتدا از تعرفه های جاری این خدمات آگاهی لازم را به دست آورید.
  • انجام تزریق خون در منزل نیاز به تجویز و نسخه پزشک دارد، اگر نیاز به دستور پزشک دارید می توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل مرکز درمان نو با 20% تخفیف بهره مند شوید.

تزریق خون برای کم خونی در منزل چگونه خدماتی است؟

تزریق خون برای کم خونی در منزل چگونه خدماتی است؟

به طور کلی تزریق خون به روشی گفته می شود که در آن شخص از گروه های خونی مرتبط با خود برای جبران میزان هموگلوبین در خون خود استفاده می کند، بیایید برای تثبیت این متن به سراغ وبسایت کلوند کلینیک بزنیم:

A blood transfusion is a common procedure in which donated blood or blood components are given to you through an intravenous line (IV). A blood transfusion is given to replace blood and blood components that may be too low

معنای دقیق این متن به شرح: "انتقال خون یک روش رایج است که در آن خون یا اجزای خون اهدایی از طریق یک خط داخل وریدی (IV) به شما داده می شود. برای جایگزینی خون و اجزای خونی که ممکن است خیلی کم شده باشند، تزریق خون داده می شود." است، در مقاله منتشر شده در این وبسایت نیز به اهمیت تزریق خون و اجزای داخل آن اشاره شده است، معمولا با تزریق هر واحد پکسل P.C حدود 2.5 واحد هموگلوبین افزایش می یابد ولی این امر بستگی به نوع تزریق و اصول اجرای ترانسفوزیون خون دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، از همین رو استفاده از تزریق خون برای کم خونی در منزل را شاید بتوان راه کار مناسب و علمی برای افزایش میزان هموگلوبین در افرادی که دچار کم خونی حاد هستند تلقی کرد.

منظور از انتقال خون در منزل چیست؟

انتقال خون یا blood transfusion به معنای دریافت خون از دهنده خون و نگهداری و انتقال آن به فرد گیرنده خون می باشد، در انتقال خون نکات بسیار مهمی وجود دارد که حتما باید به آن توجه شود، به طور مثال در انتقال خون فرد دارای گروه خونی O این شخص می تواند به همه گروه های خونی بدهد اما در ازای آن می تواند فقط از هم گروه خون خود یعنی گروه خونی O خون دریافت کند، در رابطه به گروه های خونی دهنده و گیرنده در قسمت پایین توضیحات کاملی را برایتان لیست کرده ایم اما آن چیزی که اهمیت دارد دانستن مفهوم انتقال خون است که چه در منزل و چه در بیمارستان یا کلینیک ها باید به آن توجه ویژه گردد، در انتقال خون در منزل نیز فردی که به دلیل نیاز به خون می خواهد خون دریافت نماید باید دارای گروه خونی متناسب با شخصی باشد که می خواهد خون او به فرد گیرنده تزریق گردد، این امر از سوی سازمان انتقال خون چک و سپس توسط مرکز درمان نو و کارشناسان حیطه انتقال خون این مرکز اجرایی می شود.

گروه های خونی دهنده و گیرنده در خدمات تزریق خون در منزل

گروه های خونی دهنده و گیرنده در خدمات تزریق خون در منزل

در رابطه با انتقال خون نکات جزیی را در قسمت بالا اشاره کردیم اما نوبت آن رسیده تا در رابطه با گروه های خونی دهنده و گیرنده بیشتر صحبت کنیم، ما برای شما عزیزان لیستی را تهیه و تنظیم کرده ایم تا قبل از اینکه به سراغ نکات تزریق خون در خانه برویم ابتدا اطلاعاتمان را از حیطه گروه خونی افراد دهنده و گیرنده بیشتر کنیم، مهم ترین گروه های خونی دهنده و گیرنده به شرح زیر می باشد:

  1. گروه خونی AB >> افراد دارای گروه خونی AB فقط می توانند به افرادی مشابه دارای گروه خونی AB خون بدهند اما منعی در دریافت خون از سایر گروه های خونی نداشته و از همه گروه های خونی می توانند خون دریافت نمایند.
  2. گروه خونی B >> گروه خونی B می تواند به افرادی که دارای گروه خونی B و AB هستند خون دهند اما فقط برای دریافت خود باید از گروه های خونی O و B خون دریافت کنند.
  3. گروه خونی A >> گروه خونی A می تواند به افرادی که دارای گروه خونی A و AB هستند خون دهند اما فقط برای دریافت خود باید از گروه های خونی O و A خون دریافت کنند.
  4. گروه خونی O >> این گروه می توانند به همه گروه های خونی خون دهند اما برای دریافت خون فقط می توانند از گروه های خونی O و همسان خود خون دریافت کنند.

مقدمات لازم برای تزریق خون در خانه چیست؟

برای اجرای خدمات تزریق خون در خانه نیاز به تمهیدات و آمادگی های اولیه می باشد که هر شخص دریافت کننده خدمات تزریق خون در خانه باید به آن توجه و اجرا کند، از مهم ترین اقدامات اولیه برای دریافت خون در منزل می توان به:

  1. دستور پزشک برای اجرای این خدمات بسیار الزامی می باشد.
  2. کارشناس نمونه گیری در منزل ابتدا به منزل شما اعزام و برای انجام کراس مچ و BGrh از شما نمونه گیری خواهد نمود.
  3. نمونه به آزمایشگاه بانک خون ارسال و نوع گروه خونی شما به همراه RH خون شما مشخص و سفارش خون شما صادر می گردد.
  4. شما قبل از دریافت تزریق خون باید محیط مناسب برای تزریق را آماده سازی کنید.
  5. فضای تزریق خون باید دارای تهویه مناسب باشد.
  6. اگر فردی سیگاری هستید تا 6 ساعت قبل از تزریق خون سیگار نکشید، سیگار می توان سبب تغییرات در فشار خون شما گردد که در حین تزریق خون می تواند اختلال ایجاد کند.
  7. تمامی علائم مربوط به واکنش های دارویی، سابقه حساسیت آلرژیک به تزریق خون و موارد به این قبیل باید لیست شده و به کارشناس اعلام گردد.
  8. پس از سفارش دهی و آماده شدن خون کارشناس به منزل شما اعزام و برای تزریق با شما صبت خواهد کرد.
  9. در حین تزریق می توان از سرم تراپی نیز استفاده نمود اما باید از جانب شما و کارشناس سازمان خون بررسی گردد که سرم تزریقی فقط باید نرمال سالین 0.9% باشد، مابقی سرم ها می توانند سبب آسیب به گلبول های قرمز و پارگی آن ها گردند.
  10. اگر در حین انجام تزریق با علائم گرگرفتگی، بی حالی، تنگی نفس، طپش قلب نامنظم و موارد به این قبیل مواجه شدید کارشناس را سریعا آگاه سازید، در این حالت باید تزریق قطع شده و سریعا از ضد حساسیت هایی نظیر آمپول هیدروکورتیزون استفاده گردد.
  11. به عملکرد صحیح کارشناس بانک خون در حین تزریق خون در منزل توجه کنید، این خدمات باید با پایش هر 5 دقیقه علائم حیاتی صورت بپذیرد.

انجام تزریق خون در منزل در چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

انجام تزریق خون در منزل در چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

اجرای خدمات تزریق خون در منزل در بیماری هایی که فرد از کم خونی رنج می برد استفاده می گردد، برخی از افراد به دلیل کم خونی فقر آهن از این خدمات استفاده می کنند و برخی دیگر به علت اختلالات کلیوی و یا بیماری تالاسمی، ما در قسمت زیر از مهم ترین موارد تزریق خون در منزل برایتان لیستی را تهیه و تنظیم کرده ایم تا آگاهی و اطلاعات لازم را در این خدمتتان ارائه نماییم:

تزریق خون در بیماران دیالیزی

افراد دیالیزی که به صورت منظم تحت دیالیز در منزل یا محیط های درمانگاهی هستند به دلیل مواجه خون آن ها با اتصالات دستگاه دیالیز (کاتترها) دچار کاهش میزان هموگلوبین خون می شوند، شاید علت این مورد به دلیل اصطکاک ناشی از تحرک گویچه های قرمز خون و آسیب دیدگی یا پارگی آن ها باشد که سبب کاهش غلظت هموگلوبین یا HB خون می شود، با استفاده از تزریق خون در منزل و انجام ادواری آن با چکاپ تخصصی خون می توان از ایجاد علائم حاد کم خونی در این افراد جلوگیری نمود، شما عزیزان اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با به روزترین نکات نگهداری از سالمند آلزایمری را دارید به این لینک مراجعه کنید.

تزریق خون در بیماران تالاسمی

بیماری تالاسمی Thalassemia یک بیماری ارثی و ژنتیکی می باشد که در افرادی که آن را به ارث برده اند می تواند سبب ایجاد اختلالاتی نظیر کاهش گلبول های قرمز، کاهش هموگلولبین خون، تغییرات سطح MCHC، تعییرات سطح RDW، تغییرات در سطح MCH گردد، هر یک از فاکتور های خونی به خصوص پروتئین های هموگلوبین که نقش مهم در انتقال اکسیژن در بدن را دارند می تواند سبب ایجاد علائم حاد مانند تنگی نفس، اختلالات قلب و عروق، اختلالات مغزی مانند تشنج و موارد به این صورت گردد، از همین رو برای جبران کمبود هموگلوبین و گویچه های قرمز در افراد تالاسمی می توان از تزریق خون در منزل بهره برد.

تزریق خون در بیماران سرطانی

بیماران سرطانی بسته به نوع سرطان می توانند دارای درجات مختلفی از کم خونی شوند، به طور مثال در سرطان کولون به علت خونریزی ها سطح روده و مشاهده ملنا افت شدید خون قابل رویت و بررسی می باشد، از همین رو استفاده از خدمات تزریق خون در بیماران سرطانی می تواند در کنترل علائم حاد کم خونی و خطر تشنج و Faint بسیار تاثیرگذار باشد.

تزریق خون در شیمی درمانی

در شیمی درمانی و استفاده از داروهایی نظیر cisplatin و carboplatin می تواند سبب کم خونی گردد، البته نه تنها این دارو استفاده از خدمات شیمی درمانی می تواند به صورت کلی سبب ایجاد علائم کم خونی در افراد شود، از همین رو در افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند استفاده از خدمات تزریق خون در منزل می تواند بسیار کارآمد باشد، لازم به ذکر است که اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در حیطه شیمی درمانی در منزل نیز دارید به این لینک مراجعه نمایید.

تزریق خون در بارداری

در بارداری تزریق خون به شرطی قابل اجرا می باشد که متخصص زنان تجویز آن را بلامانع بداند، مادرران بارداری که دارای پایه هموگلوبین پایین هستند برای تغذیه مناسب کودک و اکسیژن رسانی کافی نیازمند استفاده از خدمات تزریقات خون در منزل می شوند، اجرای این خدمات با نظر متخصص زنان و زایمان و در صورت عدم تحرک های لازم از سوی مادر قابل انجام است.

تزریق خون برای کمبود هموگلوبین

هموگلوبین یک پروتئین در گلبول های قرمز می باشد که می تواند اکسیژن را با خود حمل کند، کمبود هموگلوبین در خون می تواند سبب ایجاد کاهش اکسیژن رسانی بافتی و اندام ها گردد، استفاده از تزریق خون در خانه برای جبران هموگلوبین های زیر 10 گرم بر دسی لیتر g/dl می تواند سبب ایجاد کنترل علائم و جبران اختلالات ناشی از اکسیژن رسانی ناکافی باشد.

مراقبت های بعد از تزریق خون در منزل چیست؟

مراقبت های بعد از تزریق خون در منزل چیست؟

پس از انجام فرآیند تزریق خون نوبت به آن می رسد تا در رابطه با مراقبت های لازم بعد از این خدمات با هم صحبت کنیم، از مهم ترین مراقبت های بعد از تزریق خون در منزل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سیگار نکشید
  2. علائم حیاتی هر 2 ساعت تا 24 ساعت چک شود
  3. خواب کافی داشته باشید
  4. از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید
  5. از خوردن غذاهای تند اجتناب کنید
  6. استرس را به کمترین حد ممکن کاهش دهید
  7. اگر داروی خاصی به خصوص داروهای فشارخون استفاده می کنید حتما بعد از تزریق خون از پزشک قلب خود راهنمایی های لازم دریافت کنید
  8. بلافاصله پس از تزریق خون دوش آب گرم نگیرید، حداقل 24 ساعت پس از تزریق خون دوش نگیرید و پس از آن دوش آب ولرم بگیرید
  9. از نوشیدن ترکیبات بر پایه الکل اجتناب کنید
  10. اگر بوی خون و آهن در بینی شما پخش شده است بهتر است تحمل کنید و داروی خاصی مصرف نکنید
  11. حتما پس از دریافت این خدمات یک نمونه آزمایش جهت چکاپ مقدار هموگلوبین پس از 3 ساعت از تزریق دریافت کنید

عوارض تزریق خون در خانه به چه صورتی می باشد؟

تزریق خون همانند سایر خدمات درمانی دارای عوارض خاص به خود می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به:

  1. شوک
  2. ادم ریوی
  3. افزایش فشارخون
  4. واکنش انتقال خون غیر همولیتیک تب دار
  5. واکنش های همولیتیک
  6. واکنش همولیتیک حاد
  7. اضافه بار گردش خون مرتبط با انتقال خون
  8. هیپوترمی
  9. عفونت
  10. کمردرد
  11. سمیت سیترات
  12. ایجاد لخته خون
  13. عفونت باکتریایی

مهم ترین فواید انجام تزریق خون در خانه چیست؟

مهم ترین فواید تزریق خون در منزل

اجرای این خدمات در منزل دارای مزایا و ارزشمندی بسیار بالایی است که از مهم ترین آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمک به بهبود اکسیژن رسانی
  • جلوگیری از آریتمی های قلبی
  • جبران اختلالات اسید و باز
  • جلوگیری از رنگ پریدگی صورت
  • جلوگیری از سردرد
  • جلوگیری از سرگیجه
  • جلوگیری از بی حالی
  • کنترل خستگی مفرط در طول روز
  • کنترل خواب مفید
  • کمک به اثربخشی بهتر جراحی
  • کمک به بیماران سرطانی برای کنترل درد و همچنین اثربخشی اجرای کموتراپی

تزریق خون در منزل تهران و مناطق تحت پوشش

تزریق خون در منزل تهران و مناطق تحت پوشش

اجرای خدمات تزریق خون در منزل برای ساکنان محترم در استان تهران به صورت شبانه روزی قابل ارائه و انجام است، اهالی محترم در استان تهران می توانند از این خدمات به آسانی بهره مند گردند و نیاز درمانی خود را بدون مراجعه به مراکز درمانی در خانه خود مرتفع نمایند، از مهم ترین مناطق دریافت کننده این خدمات می توان به:

  1. تزریق خون در منزل شمال تهران
  2. تزریق خون در منزل شرق تهران
  3. تزریق خون در منزل غرب تهران
  4. تزریق خون در منزل جنوب تهران

اشاره نمود، مرکز درمان نو نیز در مسیر اجرای این خدمات می تواند کمک رسان خانواده های عزیز تهرانی با همکاری خود با سازمان بانک خون باشد.

تزریق خون در منزل کرج نیز قابل انجام است

تزریق خون در منزل کرج نیز قابل انجام است

برای اهالی ساکشن در استان کرج البرز نیز استفاده از خدمات تزریق خون به آسانی به صورت فوری و اورژانسی قابل انجام است، این خدمات حتی در ایام تعطیل نیز از سوی مرکز درمان نو برای اهالی ساکن در این استان اجرا می گردد، تمامی مناطق استان کرج اعم از: مهرشهر، فردیس، شهریار، گوهردشت، گلشهر، کردان، کوهسار، عظیمیه، جهانشهر، باغستان و سایر مناطق می توانند از این خدمات در 365 روز سال بهره مند شوند، اگر تمایل به دریافت این خدمات را دارید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری :

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
Captcha
loader
لطفا صبر کنید
مطالب مرتبط پیشنهادی

درمان نو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مشاوره
فوری